DannePsFrisparkar Nja, faktiskt så tog jag inte upp ledarskapsstilar, jag tog upp ledaregenskaper. Vilket är en annan sak.
Men, nu kan vi gå alla in på detta. Situationsanpassat ledarskap är dött, eller rättare sagt det är ganska nedprioriterat generellt då det inte kan uppvisa några direkta resultat. Det kan ge resultat i det extremt korta perspektivet att anpassa sin ledarskapsstil men inte i det längre loppet. Och det kan till och med försvåra det långa utvecklingsperspektivet då du tenderar att lösa saker här och nu istället för att fokusera på gruppens/truppens längre utvecklingsresa.
Ja, fotboll är extremt resultatinriktat kortsiktigt, det är vinst här och nu som räknas men en sådan extrem fixering på det och korrigering för ett eller ett par dåliga resultat skapar ingen långsiktig utveckling av gruppen. Det ger adhoc lösningar, lite som att kissa ned sig....
Jag tror inte alls att det är uppenbart att laget behöver någon som ryter åt dem, inte efter EN dålig match. Däremot behöver alla, spelare och tränare, ransaka sig själva och fundera på vad de gjorde samt varför det blev som det blev och hur de ska kunna komma åter på det spår som lagts upp innan. För att gemensamt kunna vända prestationen, genom motivation, identitet och utveckling, där fokus ligger på energi, tro och ansvar.
Klyschigt, ja kanske men inte lika klyschigt som att allt löses genom situationsanpassat ledarskap.