NonPhixion
Jag saknar ju inte heller akademiska meriter (eller arkiverfarenhet), även om inte heller jag är idrottshistoriker. Det är däremot exempelvis den ovan nämnde Torbjörn Andersson (Malmö) och Jens Ljunggren (Stockholm). Den förstnämnde har dessutom redan skrivit en vetenskaplig artikel om Öster. Om det betyder han vill skriva mer har jag ingen aning om. Ljunggren har mest forskat om annat än fotboll, men är professor och har god idrottshistorisk överblick. Att kontakta dem kan vara en god idé.
Att LNU ännu inte har engagerats för att ge Rydéns samling ett mer långsiktigt hem beror kanske på att ingen på universitetet har fått frågan? Att döma av artikeln i Smålandsposten har han vänt sig till någon ”på kommunen”. Att bara prata med en eller ett par kommunpolitiker tror jag inte räcker. Mitt intryck är att det här har hamnat mellan stolarna. Det är väl exempelvis inte Öster som förening som har agerat i frågan? Det kanske är precis det som behövs? Även om den här samlingen, formellt sett, inte riktigt ligger på föreningens bord.
Rydéns samling kan säkert användas av både forskare och studenter. Jag har ju redan föreslagit att flera olika aktörer - Smålands museum, stadsbiblioteket eller universitetsbiblioteket - skulle kunna ta hand om samlingen. Eller dela upp den (exempelvis skulle Öster-delen kunna förvaras på ett ställe), om nu materialet tar väldigt mycket plats. Om det skulle vara så att ingen lokal aktör är intresserad - alla är inte lika måna om Östers historia som man skulle önska - så kanske UB i Lund eller KB i Stockholm skulle kunna vara möjliga lösningar.
Edit: När det gäller gamla tabeller, laguppställningar, anekdoter, matchprogram och liknande, så tror jag snarare att någon form av populärvetenskaplig utgivning passar bättre. Både Publit och Lulu är bra tjänster att använda för den som vill ge ut grejer print on demand (och alltså slippa lägga ut en massa pengar på tryck).