Tankar post midvintertid.
Sjukt fina prestationer som vi sett hittills. På så många nivåer.
Satt nära och kunde inte undvika att läsa av (och höra) Tufas ledarskap i fredags. Den passionen, tydligheten och omtanken. En dirigent både nära och på håll.
Visst. Detta är, har varit och kommer alltid förbli Hybrishallen, men sättet som varenda spelare gör sin grej förmedlar något som vi inte varit i närheten av sedan den norskättade skåningen hade byggt upp der Rote Maschine. (8 veckors skoltyska följt 20 år av sporadisk fylletyska)
Den fortsatta utvecklingen av våra ungdomar 17-20 år ska bli så sjukt intressant att se. Att någon av dem kommer att ha mkt speltid i år är jag övertygad om. Vem, ja det låter jag vara osagt.
Högerback. Nej, jag tycker inte att vi tar in någon fler spelare.
Söderberg. Wow. Spelsinnet, kontrollen, avigheten och samarbetsförmågan med övriga kommer att vara en den pusselbit som saknats i Öster sedan.... att kunna spelfördela och samtidigt aldrig vara längre än en avig riktningsförändring för ett oannonserat snabbt skott i bortre har inte funnits på plan sedan Bajrovics dagar.
Starke. Vikten av det speltempo som han sätter upp kommer vi ha svårt att förstå. Nej, ingen mittback har haft det sedan jag började följa Öster på nära håll, året var 2001. Hoppas det kommer att fungera även när vi kommer ut på svenska fotbollsplaner. Jag tror inget annat, för det närkampsspel han visar upp i övrigt gör att han lärt alla läxor och kan alla knep för att inte sätta sig i situationer där han säljer sig. Ren och skär klass och kommer att spela varje minut.
Runki - Håll i hatten Superettans alla högerförsvar. Tänker ni fuska och tjuva i ert hemjobb så kommer ni bli utbytta i paus.
Manné - att vara såå överlägsen och smooth i ett närkampsspel med kontroll på bollen i den mest kritiska positionen på en fotbollsplan såsom 20-1-åring?!, nej det finns inte. Har han tagit det minsta lilla kliv när det kommer till sitt passningsspel spelar han allsvenskt senast 2024. Senast. Motståndet var Länslag, visst, men när han drar bollen under sig och vänder 180 grader för att sekunden senare ha gjort en andraassist är bara så vackert att se. Hybrishall de luxe.
ABW- var han ens med? Och då vet jag att han kommer vara topp tre spelare i varje omgång när Brunkarettan kör igång på riktigt.
Rodic - vilka lekkamrater du nu har fått. klassavslut mot HBK. Nu finns inga ursäkter längre. Du bör vinna S1:ans assistliga i år.
Intensiteten. ATAAK. ATAAK ANDRÉE. Det tempo som Tufa kräver kommer att göra Superettans mittbackar till veritabla gödselspridare.
Hybrishallen. Det räcker så. För den här gången.
/D