Gårdagen var ju en fröjd - kändes om att titta på ett helt annat lag än mot Ljungkile hemma. Mycket nöjd med flera spelare, jag har varit en stor kritiker av Ask, men igår var han riktigt bra. Carlstrand otroligt effektiv. Hannes och Wendt toppen på mittfältet. Osv.
Men, och här finns det hög risk för sedvanlig pessimism: om vi fokuserar på första halvlek (andra blev ju vad den blev, en transportsträcka), var det vi som var bra, eller Värnamo som var dåliga? Jag skulle nog säga att det här var det sämsta försvaret, rent på planen, som vi mött i år. Värnamo var mycket skakiga, gjorde felavvägningar och felbeslut mest hela tiden. Typiska symptom för ett osäkert lag - vi var själva där för inte så längesen. Offensivt hade de också ett par jättelägen som de totalsumpade - i 7/10 matcher är ett par av deras chanser mål. Missförstå mig rätt, jag tycker vi gör en jättebra första halvlek och utnyttjar Värnamos misstag kliniskt. Det är nog den bästa offensiva halvleken på... ja, minst något år i alla fall, trots att Värnamo var svaga. Och det är toppen att vi får in poängen och självförtroendet. Själv känner jag dock att jag vill avvakta med att dra för stora slutsatser av gårdagen. Men om man vänder på det jämfört med Värnamo: det var nog det mest självsäkra Öster jag sett på länge.
Vårt stora test som lag och grupp är Varberg 27 juni, sista matchen innan uppehållet. Bortamatch, förhoppningsvis med minst fyra poäng till i bagaget, där är den riktiga "sista bossen" inför uppehållet. Klarar vi att slå Varberg då, så är vi tillbaka på riktigt inför hösten.