Både Stulic och Nilsson har säkerligen en fin fotbollsframtid att se fram emot där de i vart fall kommer etablera sig i lag på SE-nivå. Men just nu saknar båda den stabilitet som Mehic (och även Malmkvist under hans sista år) visade upp. För mig handlar det inte främst om enstaka tavlor utan att skapa ett lugn i straffområdet där målvakten är den som dirigerar, snackar och tar för sig. Det ofrivilliga målvaktsbytet från Mehic har absolut en stor påverkan på den magra poängbördan därefter, men med det sagt så måste killar som Stulic och Nilsson ges en chans att få växa in i kostymen. Och den utbildningen ger jag mycket hellre till en av våra killar än till en malmöit (om nu inte Nilsson visar sig vara klart mycket bättre än Stulic vilket jag inte tycker mig ha sett hittills...).
Men som typ alla har konstaterat redan så är det största problemet vårt statiska och långsamma anfallsspel. Om det beror på Velics spelsystem eller på avsaknaden av snabba, irrationella spelare låter jag vara osagt. Jag vet att jag uppskattat Velics rakare spel när han tog över efter Järdler 2019 men att det samtidigt stundtals under 2020 (framförallt under vår långa "vår-svacka" det året) var statiskt och långsamt.
Petrovic är inte svaret på våra problem. Däremot tycker jag laget är felbyggt men alldeles för många krigare och grovjobbare och för få tekniker. Calle J skapar målchanser på egen hand. Teo visar goda intentioner när han kommer in. Engqvist gör det till viss del. Pavic gör det i perioder, framförallt som inhoppare mot lite tröttare motståndare.
Till nästa match vill jag därför se en förändring likt följande:
Stulic / Nilsson
Varmanen, Örnblom, Stenberg/Månz, Silverholt
Teo, Engqvist, Drott, Nordström
Calle, Nico/JW
Calle kan då få en lite friare roll. Nico/JW skall konstant ligga på språng in i straffområdet. Nordström ska få användning av sina offensiva kvaliteter på vänsterkanten och Teo skall konstant utmana framåt. Det kommer ge ett snabbare spel, mer irrationellt och samtidigt - framförallt tack vare Calle J - så behöver inte vartenda anfall gå via kanterna.
Rochester mår bra av att få agera inhoppare, tycker han har fallit bort de senaste matcherna. Och OM vi skulle ligga under även mot Norrby hoppas jag Velic vågar göra tydliga offensiva byten.
Domarnivån behöver vi knappt prata om. Mot ÖIS i premiären räddade domaren oss från en tidig straff mot oss. Mot Brage och Vasalund har vi blivit berövade på straffar (och rött kort mot Brage). Men vår trupp ska vara tillräckligt bra för att ändå kunna vinna mot de "sämre" lagen i serien även utan hjälp från domaren.