@Ingemar sa:
@Jockeluring sa:
Vad säger forumets alla hobby-managers? Hur mkt ska en tränare bygga matchtaktik på det spelarmaterial han har? Typ: "Trebackslinje, för jag har tre bra" etc. Eller: "Eftersom jag vill ha med Drott spelar vi så här...". Raka motsatsen till det var väl Järdler? "Här är strategin, att jag inte har spelarna... äh, det ordnar sig". B) Liten måndagsfundering.
Mer måndagsfunderingar i PL-halvtid. Jag vill gå vidare med inte bara trebackslinje utan även centralt tremannamittfält och en wingback på varje sida. Skulle kunna se ut så här (tänk 3-5-1-1):
Mehic
Örnblom Stenberg Berg
Varmanen Hauksson. Rochester Drott Silverholt
Johansson
Mortensen
Här kan jag också se framför mig hur vi startar med någon av Keene/Westermark som ägnar första halvleken åt att stånga motståndarnas backar möra och tidigt i andra halvlek när försvararna blivit lite lösa i köttet skickar vi in en pigg och fräsch Mortensen.
För att vara tydlig så har jag aldrig gått en tränarutbildning eller varit tränare/lagledare förutom några enstaka korpmatcher. Däremot har jag från TV-soffa och läktarplats varit varit både förbundskapten och CL-manager och jag skulle uppskatta återkoppling på min föreslagna laguppställning. Vad får Velic att tveka på en sådan och varför skulle den troligen sluta i katastrof och förödmjukelse om den blev verklighet? Vad är det jag inte ser/begriper om fotboll?
Får känslan att den startelvan / taktiken kör över ALLT. Detta kommer från en vars taktiska meriter sträcker sig till: 1) utskälld och utbytt i Korpen på Kungsmads grusplan, man ska tydligen inte dribbla offensivt i eget straffområde, speciellt inte om man inte kan dribbla, 2) i den påtvingade rollen som Side Line Manager därefter inte förstå förrän det var för sent att det mest strategiska inte kan vara att alla rusar framåt samtidigt. Under min ledning spelade vi 0-0-6. Eller 0-1-5, Bosse var för trött för att hinna in i straffområdet innan det var för sent.