@Petter Bengtsson sa:
Har vi någon som kan kasta långa inkast? Helst både hårt och långt. Jag tycker fortfarande att det är ett underskattat vapen.
Nej, det har vi inte. Den senaste långkastaren var tipselitspelaren Patrick Karlsson, som dessvärre aldrig nådde A-laget. Såg någon match för fem-sex år sedan med honom i U-laget där han fick ett par lägen att hysta in bollen i motståndarnas målområde. Problemet var bara att bollarna kom så nära mål att motståndarmålvakten antingen boxade bort bollen alternativt tog tvåhandslyra och då är det liksom ingen poäng med det hela.
De bästa långkastarna vi har haft i föreningen är annars Erkka Petäjä och Markus Jonsson. Minns en gång på Värendsvallen, mot AIK, när Öster fick inkast vid mittlinjen som Markus skulle kasta och övriga Österspelare (jag skojar inte) intog positioner i eller strax utanför AIK:s straffområde. AIK:s minst sagt uppoffrande motvapen var att deras ettrige center Andreas Alm ställde sig och hoppade jämfota mindre än en meter från där Markus skulle kasta in bollen på plan. Jonsson stod ute på löparbanan framför huvudläktaren och ropade och vinkade på domaren att Alm stod i vägen men domaren signalerade "Kasta!"
Det som hände sedan var att Markus tog tio meters sats, kastade bollen samtidigt som Alm hoppade upp, max en meter framför Jonsson, för att blockera. En hundradels sekund senare träffade bollen Alm mitt i nyllet och ytterligare en tusendels sekund senare föll han medvetslös, raklång och baklänges i Värendsvallens gräsmatta. Domaren blåste direkt för skada och Alm blev sjukvårdsbehandlad enligt alla konstens regler och kvicknade snart till och kunde, märkligt nog, fortsätta att spela matchen.
Något år senare var Jonsson och Alm lagkamrater i AIK.