@Petter Bengtsson sa:
@Vikash sa:
@Petter Bengtsson sa:
@Vikash sa:
@Petter Bengtsson sa:
Som jag skrev i senaste matchtråden: årets lag tar för få poäng på konstgräs. Det är lika viktigt som hemma- och bortaplan (även det naturligtvis också delvis sammanfaller då många bortamatcher spelas på just konstgräs). Jag tror att ett för konstgräs mer anpassat spelsätt (kanske delvis även annan laguppställning) är lösningen.
Räknar jag rätt har vi spelat sex matcher på konstgräs och har där raden 1-3-2. Övriga sju bortamatcher på gräs har genererat raden 2-1-4. Snittar alltså en poäng borta oavsett underlag.
Utifrån det tycker jag inte det går att säga att underlaget är avgörande, vi tar helt enkelt för få poäng borta oavsett matta. För få om man utgår från tanken att vi bör vara ett topplag alltså.
Det handlar också om hur matcherna har sett ut - och vilket motståndet har varit. Öster förlorade ju exempelvis mot jumbon Vasalund borta och var även dåliga mot flera av de andra plastlagen. Förra året blev det även poängtapp borta mot svaga Umeå. Det tror jag till stor del berodde på oförmåga att hantera underlaget.
Vi har varit dåliga i flera gräsmatchen också.
Stämmer att vi spelade 0-0 på konstgräset i Umeå förra säsongen. Men vi tog fyra poäng mot Akropolis och Sundsvall borta, lag som var på övre halvan. Och vi förlorade hemma på vårt eget gräs mot jumbon LSK.
Jag ser inget mönster alls.
Om vi tar årets säsong som exempel -
hur tycker du att närkampsspelet såg ut mot E-tuna och Vasalund? Vilka hade fördel av underlaget? Jag ser ett väldigt påtagligt mönster. Man kan också se hur andra lag hanterar underlaget. Elfsborg är det mest slående exemplet. När de senast vann Allsvenskan tog de väldigt många poäng på konstgräs (inte bara hemma) och bara ett fåtal poäng på naturgräs. De hade ett lag för spel på plast. Det räckte - så länge de spelade i Sverige.
Tycker Öster var dåliga borta mot Vasalund men förmodligen sämre hemma mot samma lag.
Elfsborgresonemanget är väl för övrigt ett argument för att vi inte borde fokusera på att utveckla något särskilt ”konstgrässpel”? Eftersom vi spelar flest matcher på gräs så länge vi har det hemma verkar det ju klokast att vi börjar med att konsekvent vara bra på det underlaget och se till att ta väldigt många poäng, borta som hemma, på det underlaget.