Jag tänker att den stora frågan om huruvida Velic ska ersättas till nästa säsong eller inte egentligen inte är Velic värv i sig utan i stället hur man ser på organisationen i övrigt.
Velic har visat att han klarar av Superettan i sådan mening att vi med stor sannolikhet inte åker ur/är ett renodlat bottenlag med honom vid rodret. Ett Veliclag når kanske inga jättetoppar men även om det hackar ibland och stundtals är rätt frustrerande att se på plockar vi med jämna mellanrum tillräckligt med poäng för att vara stabila.
En ny tränare är precis som vilken annan anställning som helst ett risktagande. Det kan bli mycket bättre än det man redan har men det kan också bli mycket sämre. Rekrytering är ju svårt på det sättet att hur du än gör har du att göra en bedömning på ett mycket begränsat och i viss mening hypotetiskt underlag.
Så: Vi åker inte ur med Velic nästa år. Det går samtidigt verkligen att förhålla sig skeptisk till att vi går upp med Velic nästa år. Och då blir frågan om det är viktigt att vi går upp nästa år eller om den kostnad och risk ett tränarbyte innebär gör mer nytta någon annanstans i organisationen. Finns organisationen på plats för att gå upp nästa år eller är det rentav "bättre" (värdelöst uttryck i sammanhanget, egentligen, men jag hoppas poängen framgår) att vänta ett år? Jag hade avgjort Velic framtid utifrån hur man svarar på den frågan.
Spelartruppen är jag inte så orolig för. Vi har både enskild kvalitet och täckning nog på de centrala positionerna (möjligen med viss tvekan för alternativen bakom Mortensen) för att vara ett topplag i den här serien om vi till exempel spelar 4-3-3. Däremot är vi på tok för svaga både enskild och breddmässigt på ytterpositionerna. Samtidigt är det billigare platser att fylla. Det får Vito bara lösa!