@Drillo sa:
@Greger sa:
Om de vill vara kvar ska givetvis Lundgren, Karlsson, Persson och Keene erbjudas förlängning - ledaregenskaper får inte skeppas ut hur som helst. Silka får garanterat se sig om efter ny adress och en lösning när det gäller Ahmed borde också vara på tapeten.
Detta oavsett vad som händer med de yngre spelarna som torde vara intressanta för klubbar på högre nivå.
Att respektera vikten av ledaregenskaper i truppen betyder inte att man måste behålla spelare som stått för det. Ledaregenskaper och kulturbärare av rang finns som tränare, och det finns bra material och karaktärer i laget som vet att stå upp för Östers IF. Det är ju straffspark att utifrån det ta liknelsen med Örnblom som sedan inträdet i laget sista månaderna knappt har satt en fot fel. Jag ser väldigt stor potential i honom och tror att han kan bära ett kaptensansvar under flera år framöver.
Det viktigaste tror jag är att fortsätta scouta karaktären på de spelare som vi skriver kontrakt med. Som de som nu nämns, en yngre Keene som forward och en mittfältare som är bollvinnare och jobbar två vägar. Musik i mina öreon. Tror den karaktären är otroligt viktig för att i första hand vinna kamper och ta jobbet. No offense, men t ex vår fantastiske Calle saknade det när han kom och det har också varit en lång resa för att tåla och klara det tuffa spelet trots i övrigt så fina egenskaper. Nu är han definitivt där och det finns mer att ta.
För övrigt har vi ett par dugliga bollrullare i truppen som vi trott en del på, men då de inte levererar i närkamper eller tål tempot så spelar de heller inte så många matcher i Superettan.
Jag tror dock att max två av de fyra du nämner är kvar 2021 även om vi spelar i SE. Om AS kanske bara en. Och jag tycker inte att det är fel.
I dagsläget har vi sedan Rochester sattes in på mitten gått bäst i serien (ihop med Degerfors) - tittar vi ytterligare ett par matcher bakåt (har inte kollat men helt klart har ju Mortensens intåg i laget och det renodlade 4-4-2-spelet gjort laget grymt stabilt och starkt) så har vi de senaste 11 matcherna gått klart bäst i serien. Att då säga att spelare i detta lag inte ens ska ingå i truppen nästa år blir i mina ögon lite galet.
Ska vi sikta uppåt från det läget vi är i just nu så kan jag bara se att vi behöver en högerback som konkurrerar bort Stefan och Oliver från den platsen samt en forward som kompletterar Mortensen ännu bättre än vad Keene gör (vilket m.a.o. betyder en kvickare Keene som gör mer mål). Truppen bör annars vara så intakt som möjligt bortsett från att det ska göras plats för ett par yngre spelare - och det gör vi genom att avyttra just de som jag nämnde tidigare.
Skulle vi lyckligtvis mot all förmodan ta oss hela vägen upp en nivå eller att vi tappar ett par av spelarna i dagens startelva behövs det givetvis förstärkningar på fler än två platser.