@Knugen sa:
@Petter Bengtsson sa:
@Knugen sa:
@Slangen sa:
@Knugen sa:
@Calle01 sa:
@Knugen sa:
@Slangen sa:
@Knugen sa:
@Zingo sa:
Trots att jag forfarande svävar på moln efter matchen igår och har vevat 0-2 lite för många gånger i webläsaren när jag egentligen borde förbereda för nästa veckas jobb så lovar jag att ni kommer att slippa läsa mig yra om Allsvenskan. Vi är Öster, och vi har tamejfan gjort allt man kan göra som fotbollslag - tillochmed om vi bara räknar de 20 senaste åren i föreningens 90-åriga liv.
För utöver 2009 och 2002 som den gode Hansen påminner om härovan så kommer jag ju även ihåg år som 2004 och 2011 när vi absolut stundtals höll väldigt hög SE-klass men inte riktigt räckte till ändå. Och kom ihåg att Sundsvall är inne i en rejäl dipp; två raka förluster och deras spelares huvud hängde bara efter att ha misslyckats att göra mål i första halvlek. Lägg till deras spelares tankar om ekonomi, "kommer jag ens att få lön den här månaden" o s v. Absolut ett bra lag med bra spelare men ingen värdemätare eller ens ett tecken om att vi har kapacitet att utmana topptrion.
Klart att vi ska drömma om allsvenskan. Vi vet alla att Öster ska vara där, vi har liksom den mentala bilden av att Öster ska vara där. Det har hållt oss igång alla dessa år. Och om det nu skulle bli så att vi skruvar upp oss ytterligare några notch och att några andra av topplagen blir mer mänskliga - så finns ju självklart chansen. Det finns ju inte att "vänta på rätt tillfälle" egentligen, det där är ett bara ett resonemang som finns till för att gjuta mod i spelare och supportrar. Går man upp så går man upp, och då är det välförtjänt. Punkt.
Vi är alla olika. Några vill redan nu säga att "fyra raka segrar - klart som fan vi spöar skiten ur alla nu och går upp". Några andra säger att "fyra raka segrar - jaha, det innebär ju bara att den första förlusten närmar sig ännu mer". Jag är nånstans mittemellan; nöjer mig med att säga att jag nu har fått en oerhört positiv känsla för laget och vår nuvarande ledning.
Jag kan ärligt talat inte förstå ert kortsiktiga tänkande, klart som fan att om Öster går upp så har dom förtjänat det på en sportslig väg, men har Östers ekonomi "förtjänat" något ekonomiskt på att gå upp? Svaret på den frågan är nej. Jag vet inte vad ni tycker men jag är så jävla trött att kalla öster för ett jojolag och jag vill ha stabilitet och långsiktigt tänkande de kommande åren.
Hur tänker du då? Det blir ju inte en ekonomisk belastning att spela i allsvenskan, om vi inte tokvärvar en massa. Kostnaderna ökar något men intäkterna via nya tv-avtalet och mer publik ökar mycket mer. Varberg plockade bara in några enstaka spelare, klart att deras ekonomi är klart bättre efter ett år i allsvenskan (om vi bortser från coronaeffekterna) än ytterligare ett år i superettan, även om de, mot förmodan kanske, skulle trilla ut?
Kostnaderna ökar på alla plan om du spelar i Allsvenskan vare sig du vill det eller inte, spelarna ska ha högre löner och du måste värva till dig bättre spelare, det går inte att spela med Superettan spelare i Allsvenskan. Har Öster någon gång på kort sikt kunnat springa sig igenom serierna under 2000-talet och kunnat etablera sig i Allsvenskan? Kolla på 2013 som ett exempel, alla inklusive jag trodde att äntligen till sist så kunde Öster bli ett allsvenskt lag igenom utan att trilla ur och vad hände? Alla vet vad som hände och det är så fruktansvärt att jag inte ens vill nämna det. ALDRIG MER KORT SIKTIGT TÄNKANDE!
Men med ditt resonemang var vi inte redo att ta steget upp 2012. När skall vi då ta steget upp? När vi avancerar till Allsvenskan kommer vi att vara redo. Men vi får inte slarva som vi gjorde under 2013 och framförallt inte innan säsongen börjar. Vi kan inte släppa tränaren när vi går upp och skulle vi, mot allt förnuft göra det, så får vi inte anställa en dålig tränare som är förknippad med våra värsta konkurrenter. Härinne låter det som vi är väldigt nära att gå upp men det är inte riktigt sant. I vilket fall som helst skall det bli spännande att följa lagets och tränarstabens utveckling.
Redo är vi som sagt när Öster har pengar och resurser till att stanna kvar som jag har skrivit tidigare flera gånger
Fast det stärker ju ekonomin mer att gå upp och trilla ner direkt, än att inte gå upp....
Du vet väl att man kan bygga upp sin ekonomi sakta men säkert i Superettan under flera säsonger istället för att ta det enkla alternativet som är ett väldigt kort siktigt mål?
Men det är precis det som blir svårt när lagen som ramlar ner har betydligt mer pengar. Har konkurrenten åtta miljoner att spendera spelar det mindre roll om vi ligger någon miljon plus. Att just ha ramlat ur Allsvenskan är ekonomiskt bättre än att komma femma i Superettan med snål budget. Jag tycker att flera i den här tråden redan har förklarat detta tydligt.
Då kan jag avsluta med att vi tycker olika :)
Och då avslutar jag med att säga att det finns mycket mer pengar i Allsvenskans bottenträsk än i toppen av Superettan. Det är inte en åsikt utan ett ekonomiskt faktum.