Den här diskussion dyker upp var gång vi vinner ett par matcher. Huruvida vi är redo att gå upp? Om vi ska gå upp det eller det året? Min allmänt optimistiska hållning har tagit mig rätt ner genom serier ett antal gånger, men ändå gjort mitt liv mer trivsamt. Den baktunga, pessimistiska hållningen kan å andra sidan göra att man nöjer sig med nästan vad som helst och därmed får även den människan glädje och ro. Men om det är "rätt" läge att gå upp kan väl aldrig ens vara en seriös fråga? Det är alltid läge att gå upp! Får man en liten chans; ta den, grip den, nyp tag i sista tråden å släpa efter den chansen med skrubbsår och fläskläpp tills den är borta....
Vi har en chans varje år, vi måste försöka ta den varje år. Att vinna en serie är svårt för varje lag, i varje serie, i varje land. Man planerar helt enkelt inte, man hugger när det går. Du planerar inte att bli kär i november 2022 eller vinna på Lotto april 2027, eller hur? Det är lika absurt som att planera avancemang allsvenskan.
Att planera lagbyggen på längre sikt än något drygt år låter sig inte göras längre. Man tar vad man har för tillfället och gör allt man kan av det.
Sundsvall kanske hade en dipp. Men detta känns ändå som en av de tyngsta bortasegrarna mot svårt motstånd i skarpt läge på väldigt länge!
Mortensen känns komplett på denna nivå, Calle har lyft igen, Petar och Mehic är osannolika fullträffar på stabila spelare med halvsvajig historik. Rochester verkar spontant ha lagt till den sista pusselbiten, efter bara en dryg match. Klok som en uggla, mjuk som en katt. Och vår atlantångare till backlinje får ändå till det efter sina förmågor och skavsår. Den är som en humla, flyger fast det egentligen inte låter sig göras.
Det bästa är att jag tycker om det här laget, tycker om alla på olika sätt. Mest tycker jag om tränarstaben och därför är det extra kul att spelarna levererar.
Njut av detta! Torskar vi mot Akropolis kan alla gå ner i sina skyttegravar igen om huruvida det är bäst att bli 4:a, 8:e eller 11:e. Annars har Petter rätt, fuck Jante! Öster hör alltid till allsvenskan, mentalt och moraliskt.