@McA sa:
@Petter Bengtsson sa:
@jores sa:
@Petter Bengtsson sa:
Jag såg direkt att Mehic stod några decimeter fel. Det gjorde uppenbarligen frisparksskytten också. En mer generell fundering är: varför ställer man inte en utespelare på mållinjen vid stolpen? Det bör ju gå att undvika kollision. Och självklart ska inte de kortaste spelarna stå i muren.
Frisparkar i allmänhet och Östers frisparkshantering i synnerhet är för övrigt intressanta som fenomen. I den bästa av världar hade Smp gjort ett gräv på ett helt uppslag. Historik, statistik, intervjuer med frisparksskyttar, målvakter och tränare. Vad är grejen? Den frågan hade jag velat få besvarad från Östers ”insida”. Tror jag hör av mig till Offside om detta. Ett frisparksnummer hade varit intressant.
För att spelaren på mållinjen omöjliggör alla möjligheter till att ställa spelare offside vid ett eventuellt inspel istället för direktskott. Vilket även innebär att motståndarna också skulle kunna ställa spelare på mållinjen och framför målvakten.
Är det inte värt att offra det om man faktiskt täcker målet? Retur är bättre än att bollen går direkt in i mål, vilket hände igår.
Fast det är ju inte många spelare i Superettan som sätter dem i någon högre utsträckning... Oftast räcker en mur.
Ibland får man bara acceptera att man släpper in mål...
Men även i Superettan finns det skickliga spelare och då gäller det att anpassa sig efter situationen. Du har rätt att de flesta spelare i Superettan sätter upp bollen på läktaren alternativt skjuter den i muren, men Johan Blomberg tillhör inte den kategorin.