Ja - ett enormt tapp för oss alla som som inte får nog av öster. Speciellt under vintern å när det ca 3månader till träningsmatcherna drar igång
Österpoddar och poddar om Öster
RADIO 1930: Ni sammanfattar er gärning så bra själva i podden, hur ni lyste upp i en tid av totalt mörker och radioskugga. Ni har inspirerat era lyssnare, förstås, men också SmP och klubben. Lova åtminstone att ni inte tvekar om ni plötsligt skulle få för er att göra comeback. Det gick ju rätt bra för Stojan Lukic. För honom, alltså, inte lika mycket för oss. Ännu en uppesittarkväll? Vilken julklapp det skulle vara!
Var sak har sin tid och det är helt okej att sörja den tid som flytt.
Poddar är normalt inte min grej om jag ska vara helt ärlig. Typ: Samla några gubbar eller kärringar som tycker att världen behöver få veta att just dem pratar om något och låt sedan varje avsnitt efter det inledande första bli gradvis sämre och sämre tills de en dag slutligen inser att ingen lyssnar längre.
Men Radio 1930 var annorlunda. Det var som ett mjukt täcke mellan supportrar och förening som båda sidor kunde gosa ner sig i. En lugn samtalston i en tid där de flesta tävlar om att säga flest ord per minut. Inte minst intervjuerna med spelare och ledare som varit så befriat avslappnade och så mycket mer intressanta än professionell media lyckats med. För det krävs både talang och ett genuint intresse som inte bara handlar om att själva få synas och höras.
Slutligen: Att sluta med en verksamhet handlar ju inte bara om att lägga ner. Når något försvinner skapar man också ett tomrum för nya krafter att fylla. Stort tack till Pastorn och Malte för den här tiden, Jag är ett stort fan av er båda.
”Det bästa som hänt” känns som att skända minnet av Stig Svensson.
Jens har lämnat oss innan, det gjorde aldrig Stig.
- Redigerad
Jag menade så klart inget ont om Jens, ville bara påpeka hur historielöst sagt det var av Musa.
Men det ligger väl i unga människors sätt att överdriva i vad man säger. Typ som att man säger att man är ”chockad” i tid och otid. Han hävdar också att han är den som suttit mest bänk i Östers historia vilket också låter som en kraftig överdrift med tanke på alla reservmålvakter vi haft.. Han påstår att han ringt 100 000 samtal sedan han blev agent och att han inte skarvar när han säger den siffran. På tre år. Får det till 1000 samtal om dagen vilket är ungefär fötti samtal i timmen om han nu inte sovit på tre år sedan han lurade på en norsk klubb Simon Silverholt.
Elg: -Du säger du sov fyra timmar i natt. Det låter inte så hälsosamt.
Musa (23 år och med massor av livserfarenhet): -Det är jättehälsosamt.
Sedan säger han att han säger åt sina spelare att lägga sig i tid och sova ordentligt för det gör man om man är en vinnare.
Så pratar han som att han är hämtad ur Zlatans böcker. ”Jag kommer bli störst.” För mig är han som en seriefigur. Så det var rolig lyssning det här.
Hur kan man släppa fram en sån skrytmåns tala om hybris, var ju patetiskt o lyssna på,
Oavsett så fick väl allt hans snack en besk eftersmak tycker jag, det bästa som hänt öster var väl som sagt Stig,sen värvningen av Harry bild, första lag som införde heltid fotboll har jag för mig,
Nye tränaren har mycket o bevisa även Jens o vito, vi får se hur de går nästa år, om man vågar släppa fram egna talanger , eller om de blir mer värvnigar som kozica, fd allsvenska spelare på väg utför karriären.
Jag gillar intervjun! Kan lite känna igen mig själv som 23-åring, det kompromisslösa, allt eller inget. En dag kommer han säkerligen att lyssna igen på den här intervjun som 40+ och skratta lite åt den person han var då och de mål han hade. Det finns nåt fint med ungdomlig entusiasm som åtminstone jag aldrig tänker håna, deras världsbild skiljer sig från min och så ska det vara.
Det viktigaste är att Darlin fixar det bra för sina spelare och att klubbarna tycker att han sköter det seriöst. Då kommer det gå bra för honom i framtiden.
- Redigerad
Jag gill ju också intervjun! (Förutom att han tycker att man ska riva Stig Svensson-statyn.)
Men jag var nog inte så kaxig som du som 23-åring, Zingo och känner inte igen mig alls - jag var gubbe redan då.. Men det blir ju en underhållande intervju och han säger många tänkvärda saker också och med insyn om saker som Vito gjort hittills (ABW t ex).
En väldigt märklig grej var det där med att man inte fick skriva att man skulle få 30% då en spelare såldes men att man kunde skicka med tabell som sa att om spelaren skulle säljas för 10 miljoner skulle man få 3 o s v. Det är ju samma sak!
Tycker det var en intressant intervju. Det där med att vara en vinnare känns lite ovant ch jobbigt för oss svenskar att höra. Men i idrottens värld är det oundvikligt en viktig egenskap. Och det är lätt att föreställa sig att miljön runt och i Öster inte direkt sjudit av självförtroende och vimlat vinnarskallar. Där kan säkert tex Vito bidra med sin personlighet och erfarenhet. Öster ses som en looserförening av många I Växjö och det är inte speciellt attraktivt. Definitivt inte i dagens samhälle. Jag minns när jag för några år sedan på Erikshjälpen köpte en av om Öster utgutgiivna böcker och den 60-åriga kassörskan kommenterade "inte mycket till fotbollslag "om Öster. Det hade inte hänt idag, så här några dagar efter ett kval till Allsvenskan. Denna veckan har jag hört två konservationer om Öster, mot ca noll stycken sammanlagt de 3,5 åren. Det hade inte heller hänt efter all uppståndelse och uppmärksamhet kvalet gav. Det går snabbt i fotboll. Sedan tycker jag inte vi skall ta uttalandet om Jens som det största som hänt så allvarligt.
- Redigerad
Hahha, vad är det för jävla tomte? "Riv statyn av stig svensson och bygg en av Jens Gustavsson" Ut med femtioenprocentsregeln och in med VAR. Är det framtidens fotboll så vill jag inte vara med. Och det där med att Danska ligan mår så mycket bättre än allsvenskan, jag är inte så säker på att det är korrekt. Danska ligan har haft sjunkande publiksiffror de senaste 10 åren, medans allsvenskans publiksiffror har ökat, och låg 2019 (senaste jämförbara året utan restriktioner) på 9166 åskådare i snitt gentemot Danska superligans 6595.
Nä jag tar honom inte särskilt allvarligt men ger man också utrymme till en snackmaskin som utger sig för att vara seriös måste man kunna plocka ner honom på jorden i det som inte heller kan ses som särskilt seriöst. Men nu släpper jag den intervjun och har här i tillfälliga sjukskrivningen gått vidare till nästa nästan lika seriösa och ännu mer underhållande poddintervju: en gammal episod av Fördomspodden med Daniel Nannskog.
Trevlig helg alla Östervänner!
Intervjua honom för all del om det är av intresse för någon, men inte i en podd om Öster.
Vill höra Dan och Elg snacka gott om vår nye islänning istället.
Undrar varför han inte ville kommentera Herdonsson och Pijaca som fotbollsspelare. Inga kommentarer var svaret. Business.
Kul att lyssna på honom ändå det blir ju intressant även om man inte håller med i allt som läggs fram som svart på vitt.
På riktigt nu vad är detta och Dan och Elgen borde sitta på fakta så att de åtminstone kan tala om för honom när saker inte stämmer. Exempelvis detta med P19. Nivån har aldrig varit bättre, bara kolla på alla spelare i de stora lagen som spelat där i år och fått kontrakt med deras A-lag.
Det finns inte en enda 07:a som spelat i P19 i år bortsett från nått enstaka inhopp. Det finns ett par 06;or i BP som fått spela regelbundet varav en är Lucas Bergwall. De flesta trupper har bestått av 03/04 och det lag som haft störst del 05:or som spelat regelbundet från start är Östers IF.
Ok ha den approachen du har men snälla ha nån form av fakta på bordet att backa upp det med.
Ostersif3838 Håller med. Inte mycket till journalistik över den intervjun.
Bryter man ner det en timme långa samtalet mellan Musa och Älgen finns det förstås saker att slå ner på. Men jag tror inte Elgen gick in i samtalet med en kritiskt granskande journalistkeps på sig, kanske snarare att han ville skapa ett dokument på temat ”I huvudet på en ung agent”. Annars hade han förstås redan grävt i de egentliga skälen till Musas avstängning, stämmer det han berättar eller finns det mer? ”Jag har kollat med förbundet och jag kan bekräfta att din beskrivning stämmer” hade t.ex. gynnat både journalistiken och Musa. Att Musa inte vet vem som står staty utanför arenan och vill byta ut honom mot Jens, jag känner lite: Hallå? Låt grabben vara 23 år och ivrig! Om vi föreställer oss möjligheten att Musa är en hederlig agent som brinner för sina klienter mer än något annat (och kanske att Elgen vet det), då tackar jag för inblicken! All in All landar jag preliminärt på att Elgen borde ha frågat ”Varför då?” när Musa vägrade kommentera två av Östers mest lovande spelare. För att han inte har dem i sitt stall? För att han tycker att de suger? För att han generellt inte vill offentliggöra sin uppfattning om enskilda spelares kvaliteter? (det där sista gjorde han i så fall avkall på tidigare i samtalet). På Elgen-språk ger jag honom en sjua. Trillar det ett lik ur Musas garderob i morgon sjunker det till en svag tvåa. Men det tror jag inte att det gör. Jag ger mig f-n på att det fortfarande finns folk där ute som har både heder och integritet. Jag hoppas och vill tro att Musa är en av dem. Återstår nu bara att han hjälper till att sälja Tatu till Man United för fötti miljoner så byter vi ut Jens-statyn mot en Musa-dito.
Ett tag trodde man att han satsade på en silly-disco-karriär, det hade varit trevligare än den lite smutsiga agentbranschen
- Redigerad
Underhållande intervju. Men extremt mycket superlativ och allt är svart eller vitt. Lät som Zlatan. Svårt att ta han på allvar faktiskt. Jobbar 18-19 timmar om dagen, vadå ”jobbar”? Ligga i soffan å kolla på 4 fotbollsmatcher kanske inte är så ansträngande.
Men han verkar uppenbarligen brinna för det han gör, vilket man får ge honom.