Eftersom det var jag som påpekade att Varmanen diskuterades i podden och därmed delvis har bidragit till att tråden gick kraftigt off topic passar jag på att skriva några ord också. Jag tillhör den något mer Varmanen-vänliga delen på forumet, men uppskattar mycket Vikashs långa och sakliga kritiska inlägg. Jag håller egentligen med om mycket när det gäller Varmanens svagheter, men håller inte helt med om slutsatserna kring vilka effekter de får.
Jag tycker inte på något sätt att Varmanen är seriens bästa ytterback (det tror jag inte heller Elgh tycker, när pulsen har gått ner lite), men jag inser att vi spelar i Superettan med de begränsade resurser det innebär. Vi kommer inte att kunna ha toppspelare på alla positioner. Är det då ett jätteproblem att vi har ett av våra svagare kort som ytterback till höger? Nej, anser jag, inte när det kortet ändå håller den nivå Varmanen gör, särskilt defensivt. Särskilt inte om man ser till vissa av de andra lagens svagaste kort.
Däremot blir det, som jag varit inne på, ett problem när vi spelar ett spel där vi tillåter motståndarna att utnyttja just den spelarens svagheter, vilket skedde i exempelvis TFF-matchen borta. En stor anledning till att Varmanen slog typ 130 inlägg i den matchen var att han tilläts göra det, han lämnades ofta fri och spelet styrdes ut på hans kant av TFF. Även de hade alltså identifierat hans svaghet, vilket ju inte är så överraskande. På samma sätt hade många lag under förra året identifierat Stefan som en svaghet bakåt, minns hur många anfall vi hade mot oss på den kanten förra året. I superettan kommer vi många gånger ha spelare med sämre sidor, då måste vi själva spela så att de sidorna inte exponeras.
Varmanen är i mina ögon en habil superettanspelare, varken mer eller mindre, inte seriens bästa ytterback, inte div 3-klass. Problemet kanske egentligen inte är Varmanen, utan bristen på riktiga alternativ, med andra egenskaper. Att han är vår enda naturliga högerback ställer till det. Jag anser inte att det är absolut högsta högsta prio att värva en ny högerback, toppvärvningar gör mer nytta på andra positioner imho. Men när vissa andra nyckelpositioner säkrats bör man försöka få in ett komplement. Om det inte finns en naturlig utmanare underifrån i de egna leden, vilket vore det allra bästa.