@Lutavallen sa:
Läs när Hasse Rydén reder ut Östers historia i dagens (2020-04-18) SMP.
Det har smugit sig in ett fel i artikeln gällande Lutavallens plats. Lutavallen låg i nord-sydlig riktning på östra delen av Katedralskolans nuvarande gräsplan kan härmed meddelas.
Jag har frågat Hasse Rydén var exakt på Kvarnhagen som Föreningen bildades och då svarade han svävande. Infon om byggmästare Peterssons förråd har omtalats förut liksom upplaget med telefonstolpar och jag har gissat att dessa fanns nära Dammvägen vid nordöstra hörnet av nuvarande Kvarnhagsparken.
Nästan häpnadsväckande då att Hasse nu i tidningen hävdar att byggmästarens förråd låg på Parkvägen 2 (adressen fanns väl inte ens då eftersom angränsande Dammvägen fått sitt namn efter dammen som fortfarande fanns i Kvarnhagen 1930 och flera år till) och dessutom att Östers FF inte alls bildades nere i Kvarnhagen trots att det står så i all litteratur. Litteraturen kan ju visserligen utgått från en felaktig källa men jag har svårt att se att två av grundarna själva var så fel ute i klippet jag fick hjälp att skaka fram från 1990:
https://m.youtube.com/watch?v=F2iMFOlUqjg
Fortfarande synd att man inte fick iväg frågan till en av grundarna innan den sista gick ur tiden 2012 men testade att få ur Tommy Svensson något om det via hans son Mathias eftersom Hasse svarat så svävande. Tänkte att Tommy hört något från Stig då de bodde så länge på Parkvägen. Tommy visste inte heller men trodde att Föreningen bildades typ bakom där huset där Stig senare skulle bo och ha Östers kansli.
Om Hasse har rätt i att bara idén kläcktes på Kvarnhagen (som var ett rätt stort område) - han har kanske hittat något mer i allt han har i sin samling - och Östers FF grundades på Staglaberget har vi en mer exakt plats att (fortsätta) vallfärda till även om Kvarnhagen (och nuvarande Kvarnhagsparken) för mig fortfarande kommer vara Föreningens födelseplats. :) Den här teorin får leva kvar:
https://twitter.com/alltomoster/status/811289688388550656?s=21
Sedan är det väl troligen så att vi som faktiskt tycker den detaljen är viktig nästan är lika få kvarlevande som grundarna. :)
Kul detalj dock att det gula i dagens klubbmärke kommer av det faktum att Östers FF var en gulblå förening 1930-1932 innan Östers IF tog vid. På ett sätt kan man tycka att man borde ha ett gulblått andra- eller tredjeställ. Målvakterna har åtminstone gula tröjor i år. Hoppas de får använda dem.