YouTube är en inspirationskälla för hela världen när det gäller nya ramsor och jag förstår varför. När stora klackar sjunger en melodi så vet man redan att den "funkar" på läktaren, allt som behövs är en ny text på sitt eget språk med sitt eget lag och sen är det bara att köra. Jag är helt fine med det, så länge man inte direkt tar något någon annan klack sjunger och byter ut lite ord där det passar.
Min enda input/önskan är att försöka hitta en unik ton i ramsan. "Framgångssagan" är ett bra exempel. Det är en välkänd klackmelodi, men vår version knyter verkligen an till oss - att vi en gång varit väldigt framgångsrika och att en del tror att vi aldrig kan komma tillbaka.
Men också: T ex våra "Hansaramsor" t ex "Shalalalalala - Östers - IF" som vi lärde oss 2003 när Hansa Rostocks fans kom på besök för att hylla Peter Wibrån. Det är en briljant enkel och högljudd ramsa och om den finns nån annanstans i Sverige så har de troligen snott den från oss. Så det behöver verkligen inte vara något poetiskt/långt/komplicerat för att en ramsa ska sätta sig.
Men det jag framförallt vill säga till alla er som skapar sånger på läktaren - fortsätt. Det är normalt att några grejer sätter sig, några dör ut. Men sluta aldrig skapa och undvik genvägarna. Då kommer det snart något som alla sjunger till slut.