@Slangen sa:
@Petter Bengtsson sa:
@Tompa sa:
Tröttsamt detta. Självklart ska virket underhållas. Jag utgår från att ansvariga har koll på detta. Det räcker för min del.
Ja, det är tröttsamt. Men tänk om det faktiskt ligger något i det Lutavallen säger? Det ÄR sant att trä är ett levande byggmaterial, som KAN få oförutsedda och mycket kostsamma skador. Jag tycker att man åtminstone kan prata om det. Grupptryck och hierarkier måste inte styra samtalet. Det ska vara möjligt att gå emot strömmen och ställa frågor som få eller ingen gillar.
Är det något som det
”Väder och vind har nött på ytskiktet. Trät i sig är hur friskt som helst, det är bara en slipning och målning som kommer att ske. Det är en helt kosmetiskt sak, det finns ingenting som är ruttet eller anfrätt eller någonting. Risken finns inte att det är något fel på dem, det är bara fult.”
Detta gissar han inte, detta vet han eftersom den inspektion ni efterfrågar redan har skett. Balkarna finns också med på en lista över underhåll som planeras i närtid.
Väldigt många har tagit till sig av Lutavallens oro och faktiskt engagerat sig i att söka och även få svar på hur balkarna mår. Man kan tycka att även Lutavallen på motsvarande sätt kunde försöka ta till sig av de svar som har givits...
Det är helt riktigt att det verkligen har pratats om dessa limträbalkar. Naturligtvis har jag hört podcastavsnittet. Men frågan är också HUR det har pratats om limträbalkarna. Det har varit en diskussion med mycket suckar och ironi (alltså oreserverat avståndstagande). Jag försöker se så sakligt som möjligt på det här. Att byggprojekt som involverar stora, bärande trädelar KAN bli komplicerade och mycket kostsamma råder det ingen tvekan om.
Vad Lutavallen efterfrågar är alltså något MER än en OKULÄR besiktning. Har en sådan gjorts? Det är bra att Rons uttalande citeras, men det ger inget svar på HUR besiktningen har gjorts. Vad jag förstår är det just det som, enligt Lutavallen, är problemet.
Självklart förstår jag att det här är tjatigt. Men vi kan nog alla föreställa oss en situation där Öster plötsligt ställs inför stora, oförutsedda kostnader. Den situationen vill jag aldrig behöva uppleva. Att exempelvis Sirius kan (?) hamna i samma läge gör inte saken bättre.