@Drillo sa:
@Plantagenparkeringen sa:
@Slangen sa:
@Calle01 sa:
@Calle01 sa:
@Peter
Fastnade lite i åldrar nu när HBK är på väg upp igen med en mittback som fyller 39 år innan nästa säsong startar. Varberg har Stojan Lukic i mål emellanåt i Allsvenskan och han fyller 41 i vinter.
Så min farhåga över att en vältränad Johan Persson fyller 37 nästa sommar kanske är lite överdriven. Ska vi bygga ett lag som nästa år ska ta sikte på bli ett topplag (vi kan ju inte bara vara ett mittenlag mer än ett år i rad traditionellt sett) så kanske en byggkloss kan tillåtas tillhöra kategorin ”äldre äldre”?
Har du kikat på Kalmars sista matcher? 8 spelare är kring 20-22. Något för tidigare ungdomstränare Velic att kika på.. Eller hela Öster.
Jag har kikat på deras senaste matcher och det ser inte bra ut. Däremot håller jag med dig i din antydan att Öster måste bli bättre på att både fostra unga spelare och att ge dem chansen.
Jag tänker att Kalmar fortfarande hade slagit Öster, anno 2020 års modell, i 9 matcher av 10. Det återstår att se hur man får ihop det tillslut.
Jo, lagen i Allsvenskan brukar slå lag från Superettan. Inget konstigt med det. Men du jämförs med de lagen i den serien du spelar och i den jämförelsen går det tungt för Kalmar. Men jag måste säga att jag är imponerad att de kan få fram så många unga spelare.
Tror det handlar om att våga. En talang som kanske väljer mellan Kalmar eller Öster skulle nog välja det förstnämnda just för att man vet att det är den bästa platnskolan de senaste 15 åren (även om vi nu då rent hypotetiskt skulle ligga i samma division). Man får speltid och har chansen att gå vidare i karriären.
Calle var väl i exakt den sitsen och valde Öster.
Lättare att hitta undantagen.
Jag tänker att det finns mer lämpliga platser att skriva hyllningsord till en klubb som just nu delar sistaplatsen i Allsvenskan och har sin storhetstid med Elm och Rydström med några brassar bakom sig. För övrigt en förening som de flesta här inne uppskattar lika mkt som en coronasmittad fladdermus.
Synd! På publiknivå köper jag det. På föreningsnivå så är det bara att inspireras och inse vilka man konkurrerar med. Blir vi inte bättre än kalmar kommer vi aldrig bli bättre än MFF.