Såklart är pengar en stor del i framgång och stabilitet, men inte avgörande För att ta sig upp i Allsvenskan precis som Peter Bengtsson skriver.
Vad som gör att just Öster inte lyckas ta sig upp och få den stabilitet som vi alla önskar, är jag inte kompetent nog att svara på rak arm. Men om man ska generalisera det lite så är ju kontinuitet en bit som är viktig, för alla företag, oavsett bransch. En stabil ledning där medarbetarna vet vad som gäller är en grundförutsättning för att driva företaget framåt.
Tråkigt exempel, jag vet, att titta på Lakers, men där har man samma sportchef och tränarpar år efter år. Man vinner serien och SM-guld flera gånger på en 10-årsperiod samtidigt som man gör dåliga säsonger där emellan. Men med samma Sportchef och tränarpar, kommer man tillbaka på vinnarspåret. Kontinuitet.
1. Östers akilleshäl historiskt har ju varit konstanta tränarbyten, utan större framgång.
Nu har Velic fått styra båten, ett tag åtminstone, och jag vill tro att det är rätt väg att gå. Han glänser inte som tränare på något vis, men gör det helt okej, man får komma ihåg att han är ny som tränare och kan bara bli bättre ju mer erfarenhet han samlar på sig. Med lite stöttning så kan det bli en långsiktig lösning som funkar. Att han inte har någon större lön (förmodar jag) är ju också positivt jämfört med en etablerad tränare.
2. En sportchef och Jens med erfarenhet av Allsvenskan. Det är denna stabila ledning som man behöver för att bygga långsiktigt.
3. Kortsiktiga lösningar som att låna in spelare från Peking är något man får räkna med när det inte går som man tänkt sig, och det ser jag inget konstigt med. Det visar ju bara att man är handlingskraftig och tar tag i problemet. Och problem under säsongen får man alltid räkna med.
Man slutar aldrig tro på Allsvenskan, som Östersupporter behöver man sannerligen en stor portion av tålamod, det är en sak som är säker. Men det är ju ändå som sagt mkt positivt som har hänt i Öster denna säsong, även om man hade önskat mer framgångar sportsligt, men mer än halva säsongen är ju faktiskt kvar.