@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
@Slangen sa:
Självklart kommer vi inte, med erfarna namn som Jens och Vito bakom spakarna, att långsiktigt bygga truppen på lån. Det handlar om att lotsa oss igenom innevarande säsong.
Är det då helt oproblematiskt? Nej, som någon har varit inne på kan gruppdynamiken ta skada och Velic verkade väl i nån intervju nyligen inte helt nöjd med att få ”börja om” med lagbygget. Falkenberg är ju också ett varnande exempel på hur det kan gå om man baserar truppen runt lån.
Men som jag ser det är den realistiska chansen till avancemang i år borta. Den här säsongen ska spelas av med målet hamna så högt som möjligt men framför allt undvika kval och om det behövs lånade spelare för det så gärna för mig. Ja
Jag litar på Jens och Vito och är rätt övertygad att vi inte har mer än absolut högst en spelare, men troligen ingen, på lån när säsongen rullar igång nästa år. Jag accepterar lånen nu för att Vito ska få tid att bygga en genomtänkt trupp i vinter. Skulle tro att ganska stora förändringar är att vänta, och att även tränarstaben kan omfattas.
Fast, om nu säsongen redan är körd, handlar väl allt om att komma så bra förberedd till nästa säsong som möjligt?
Att då låna in en mängd spelare som låter klubbens egna spelare sitta på bänken, utvecklar knappast truppen inför kommande år. Och oavsett vilken prägel som sätts på nästa års trupp, vi badar inte i pengar och de spelare vi har lär vi till stor del sitta kvar med, om de har kontrakt.
Det enda positiva jag kan se med lånespelarna, är att unga i öster får en blick för hur bra tränade unga är i större klubbar, samt att vi får ett gäng som inte drabbats av velicsjukan att sidledspassa och säkerhetsspela.
Samtidigt förstår jag om de som nu får sitta på bänken, gärna vill lämna så snabbt det går, t.ex. stulic, hauksson m.fl. För i deras ålder behöver de seniorfotboll för att utvecklas.
Ja det är en balansgång. Men man får väl tolka det som att det nya sportsliga ledningen inte anser att truppen håller riktigt. Förhoppningsvis kan lånespelarna som du säger visa för övriga vad som krävs, och förhoppningsvis innebär det genomtänkta permanenta förstärkningarna vinter, som ligger mer i linje med det Vito vill ha.
Men det höjer ju också kraven och förväntningarna. Jag har tålamod med lånestrategin nu för att jag hoppas att den ger resultat på sikt. Men tålamodet skulle tryta om vi går i nästa säsong med en massa lån, eller spelar dåligt och skyller på att truppen inte har fått tid att spela ihop sig. Det är upp till bevis.