@Ols sa:
@TheSmokingMan sa:
@Lutavallen sa:
Skall Öster inte ha någon ass tränare? Nu är det snart februari och någon ass tränare syns inte till. Jädler tog alla pengarna som skulle gått till ass tränare och stack till Listerlandet.
Att man inte presenterat tränarstaben är den hittills största överraskningen och gör mig fundersam. Samtidigt verkar Fidde tagit ett kliv tillbaka från sitt sportsliga ansvar; han är inte längre med under presskonferenserna och är inte aktiv i kontakten med media. Alltför mycket verkar ligga på unge Velics axlar och det enda vi vet är att Rasmus Rydén stöttar Velic (men är han att se som assisterande ?) och att Tobbe Petersson ersätter Skärvets Anna Frisk som sjukgymnast.
Jag tar fortfarande för givet att ett rutinerat, utifrån kommande namn kommer in som assisterande tränare till Velic. Varför det inte är klart sedan flera veckor tillbaka är märkligt; går det trögt med rekryteringen ? Säger Velic själv nej till för honom presenterade förslag ? Och är Fidde alltför tilltryckt efter Järdlergate för att vilja fortsätta ? Två saker är i alla fall klara; dels att försäsongen nu är i full gång och då borde tränarkonstellationen vara klar och dels att vi har alldeles för många innermittfältare. En (Silka !) eller två måste säljas eller i värsta fall lånas ut eller att kontraktet ömsesidigt bryts.
Att en sportchef också lyser med sin frånvaro har under inte varit föremål för inlägg här på forumet på ett tag. Intresset har mer handlat om truppen o asstränare. Men i Fredrik G:s frånvaro ( och förmodad exit) torde frågan om den sportsliga organisationen extra aktuell.
Jag har uppfattat Fredrik G: som drivande bakom strategin att ge Järdler förtroende och tid att bygga ett eget spel som håller över tid och allsvenskan (som Sirius eller ÖFK gjort). När man sparkade Järdler föll också den här strategin (och kanske fick Fredrik G att lämna).
För att, som det förefaller, ersättas av planlöshet. Velic värvningar saknar framtid. Öster trupp (superettans äldsta?) består idag - med något enstaka undantag - enbart av spelare vars bäst före datum har passerat eller av spelare som om vilka man kan konstatera att det inte blir bättre än så här (dvs SE).
Det finns bara ett här och nu, ingen långsiktighet. Velic målsättning med värvningarna tycks ha varit att ge sig själv och klubben en trygg SE-vistelse den här säsongen o kanske nästa. Allsvenska drömmar är tills vidare satta på undantag.
Men ärligt talat, på vad baserar du påståendet att det inte finns någon långsiktighet? På värvningarna? Så dåliga tycker jag inte att de är. Konceptet i SE är som bekant inte att plocka ihop ett dyrt, allsvenskt lag. De resurserna har ingen i serien. Förra året gick Varberg och Mjällby upp och de hade knappast några dyra, stjärnspäckade trupper. Förmodligen var deras ambition att hänga kvar. Det gick bättre än så.
Naturligtvis saknas en del pusselbitar och herrarna i styrelsen skulle kanske behöva kommunicera lite bättre vad de vill. Men de känner väl inte att allt är riktigt klart ännu. Sen tycker jag personligen inte att det är så intressant att höra målsättningar i stil med ”övre halvan”, ”bli topplag på sikt” och ”jobbiga att möta” (den mest uttjatade i Öster). Har sådan retorik någonsin blivit särskilt avgörande? Jag tror inte det. Det är på planen och på bankkontot saker händer. Och på gymmet. Är det något jag VILL höra mer om, så är det resultaten från spelarnas fystester. Och då vill jag bli försäkrad om att de just nu bygger en järnkondis så att de INTE går på knäna sista kvarten i matcherna. Så såg det ju faktiskt ofta ut 2019.