Skrev följande när jag startade livet efter Järdlertråden:
” Jag gillade aldrig Järdler, jag tyckte att det var fel att byta ut Askerbrand mot honom, och jag tyckte att om något sparkades Järdler för sent. Men jag tvivlar absolut inte på att Järdler gjorde så gott han kunde när han var här.
Ser man på de klubbar som i längden är framgångsrika är min bild att tränaren inte är den viktigaste posten, utan en stark och tydlig sportslig ledning. Se Malmö, AIK, Norrköping med Peter Hunt, tidigare Elfsborg med Stefan Andreasson och till och med k*f med Svante Samuelsson.
Jag tror därför att Östers stora misstag var att anställa Concha. Den rekrytetingen är av vad jag har förstått omvittnat katastrofal, med en person som snarare tycks ha varit ute efter att få skina lite i stället för att lägga ner hårt arbete. Vad jag vet var Concha dessutom drivande bakom rekryteringen av Järdler, vilken väl alla oavsett åsikt om Järdler som tränare kan enas om inte föll väl ut för Öster.
Den roll Concha fick, är den roll föreningen framförallt behöver kontinuitet i. Tränare kommer att fortsätta komma och gå, tränare kommer vilja sätta sin prägel på trupp och spel. Då behövs det någon eller några som är starka och tydliga nog, samt har mandatet att, garantera en långsiktighet och stå upp för en välgenomtänkt vision av vad Östers sportsliga verksamhet ska vara, bli och hur vägen dit ska se ut.
Finns den eller de personerna i föreningen i dag, och finns den eller de personerna i så fall på den positionen i föreningen? Jag vet inte.”
Det är fortfarande min bild. Concha var en katastrof på en nyckelposition. Någon (och inte järdler tack) måste garantera stadga från den positionen. Någon som inte bara tycker att jobbet går ut på att skriva BOOM på twitter.
Om denne någon tillsätts kan velic gärna fortsätta som tränare för mig. Här ska de pengar som finns satsas. Bra sportchef + velic garanterar jag kommer att ge bättre utfall än ingen sportchef/luddig sportgrupp/concha/Boris sandoval + PW.