@Peter
_
Hansen sa:
@Hasse-Hattrick sa:
@Slangen sa:
@Hasse-Hattrick sa:
Jag kanske har en lite dålig dag... men jag är just nu skeptisk till det mesta. :)
Det är små marginaler mellan framgång och misslyckande. Små förändringar kan alltså få stora effekter. Men samtidigt är det en högst chansartad sport. Jag tycker Öster är en klubb där man faktiskt agerat rätt i många fall och över en längre tid, men ändå blev resultatet uselt i år.
Sen tittar man på Mjällby och kanske även Varberg. Deras framgång är INTE ett resultat av en väl genomförd långsiktig strategi. De har försökt överleva och sen har de plötsligt vunnit på lotto och fått allt att funka. Jag vet faktiskt inte vad för lärdomar man kan dra här?
Att vilja kicka ut Velic, Wibbe, Fidde G, Stefan K, Månz, Lunkan, DJ, Dragan för att sedan vilja satsa lokalt, långsiktigt, med hjärta osv går liksom inte ihop.
Men men, analysera på, Röda Blå! Jag köper en Trisslott istället. :)
Vad gäller Mjällby tycker jag ändå det finns en linje i arbetet som Öster faktiskt kan lära sig av. Men Varberg är ju bara tokröta att de får ihop det just i år.
Berätta gärna om Mjällbys linje. I mina ögon är de en kaosklubb som aldrig har ordning på ekonomin utan överlever på nödhjälp från minkfarmarna, plockar någon okänd tränare från ingenstans och kombinerar med lite blandade tjecker, afrikaner och små blonda pojkar. Kaos och röra är det enda långsiktiga jag har sett där... men jag har ärligt talat mer fördomar än kunskap om Mjällby. Så berätta gärna om deras linje. :)
Dessutom var det väl nästan bara uddamålssegrar rakt igenom. Visserligen starkt att ta tre poäng i alla matcher som är jämna vilket Öster 2012 gjorde hela tiden och Öster 2019 gjorde nästan aldrig.
Vad gäller ekonomin har de lyckats väldigt bra. Redan i somras presenterade de klubbens bästa bokslut någonsin, och lär ju inte bli sämre nu när de är i allsvenskan. Just ekonomin kan vi lära mycket från Mjällby. Sen har de lyckats mobilisera publiken. Orimlig stor andel av alla som bor där i trakten der matcherna. Och de har lyckats i sin scouting. Se exempelvis vad de har fått ut av sina sommarvärvningar.