@Slangen sa:
Nu när det känns i princip klart att vi spelar i Superettan även nästa år är det dags att på allvar börja diskutera truppen.
Om jag förstått saker rätt sitter följande spelare på utgående kontrakt:
- Mehic (option på ett år till)
- Stefan
- Silverholt
- Lunkan (option på ett år till)
- Silka
- Pavic
- Drott
- JP
- Petar (option på ett år till)
- Henningsson
- Keene
Så hur bör vi tänka? Jag tycker det känns självklart att försöka behålla Mehic och Petar, det är inget snack. Därefter Drott som ju lyft sig flera klasser i år och faktiskt bara är 27. Också självklart att släppa Silka. Även Lunkan tycker jag vi bör släppa, och ge plats för ett riktigt vasst nyförvärv.
Men övriga? JP och Keene tror jag möjligen själva vill varva ner, kanske även Henningsson. Pavic, vill han fortsätta i Öster som evig backup? Skulle säker vara given i många andra lag. Silverholt gör sin klart bästa Östersäsong, men är han det bästa vi kan få för de pengarna på den positionen? Och Stefan, där behöver vi förstärka men kanske behålla honom ett år som backup?
Intressant att börja spekulera @Slangen, och visst är det så att vår Elitstatus nu är säkrad. Hur högt vi når i tabellen är dock avgörande för hur korten ska spelas för nästa säsong.
Personligen tycker jag vi ska göra en tydlig framstöt på Björkén som skulle vara perfekt att växla över till. En stabil höger back med offensiva verktyg. Vore nog kul för honom att åter ansluta till ett lag som flyttat fram positionerna.
Så länge Keene visar upp den intensitet han visar och håller en fysik som håller honom fri från skador så tycker jag att han har en plats i mitt Östers IF.
Svårt att spekulera kring Silverholt, då man inte har en aning om kostnaden vs alternativet. Gillar hans 2020 och vill tro där finns ytterligare steg att ta.
Pavic är en personlig favorit som jag absolut vill ha kvar. In och ut ur laget, men verkar vara en riktig TrivselTorsten som alltid lojalt kliver in och levererar när han spelas på rätt plats.
Ekroth får krita på vilken dag han vill, men känslan är att det inte kommer att hända.