@Petter Bengtsson sa:
Menar du alltså, Calle01, att den här över tid sega hierarkin med storstadslagen i topp inte är given i det riktigt långa loppet?
Nej, det menar jag inte. Frågeställningen handlade om huruvida skillnaderna i ekonomi kommer att öka, inte om småklubbarna kommer att ta över svensk fotboll de kommande hundra åren.
Och mitt uppsåt var att sprida lite nytt ljus över den något ensidiga åsikten att skillnaderna bara kommer att öka och öka. Dessutom tyckte jag det både var intressant och kul att lyfta den här avvikande åsikten från en snubbe som är extremt kunnig (osynligahanden.com). Själv är jag mer osäker på vad som kommer att hända.
Men tom jag har insett att en klubb som Malmö FF har fått skörda frukterna av att även klubbar som inte befinner i den absoluta europeiska toppen, nästan bokstavligen, badar i pengar jämfört med vad de gjort innan.
MFF fick 50 miljoner av Bologna för Mattias Svanberg efter att Svanberg varit ordinarie en halv säsong i Allsvenskan. Helt osannolikt om vi går tillbaka några år i tiden.
Leeds betalade 40 miljoner för nätte Pawel Cibicki. En övergångssumma som bara kunde hända på en transfermarknad med inflation.
Och osynligahanden.coms poäng är att denna utvecklingen kommer att avstanna och att det kommer att påverka ekonomin i Allsvenskan. Vem vet vad som kommer att hända, men det ska bli spännande att följa utvecklingen.