@Bissan sa:
Även om hoppet är det sista som överger en (och att jag själv vet att jag kommer sitta o se varenda match fram tills graven är så djup att det är helt omöjligt att ta sig upp ifrån den) så är det högst sannolikt så att årets säsong är förstörd. Nu får vi fortsätta in i kaklet med det vi har och sen efter säsongen är det dags för utvärdering.
Utvärderingen måste naturligtvis innehålla en kraftig, ärlig och självkritisk analys av säsongen som varit. Vad har gått fel? Varför? Vems är felet? Den analysen måste gå tillbaka till värvningen av Järdler, tillsättandet av Järdler även som sportchef, alla spelarrekryteringar som inte nått upp i önskad nivå, kickandet av Järdler och tidpunkten för detta samt ersättandet av Järdler.
Att Järdler bär ett stort ansvar i misslyckandet måste vara uppenbart för alla. Men att Järdler har kompetens och kvalitet som fotbollstränare har han bevisat tidigare. Varför misslyckades han i Öster? Borde man omgående tillsatt en mer erfaren assisterande tränare som kunde stötta upp Järlders relativa orutin?
Men framförallt måste utvärderingen vara framåtsyftande. Om det arbetet sen tar 2-3 månader så låt det göra det. Men arbeta fram en tydlig plan som ska genomsyra hela föreningen där vi fortsätter med det som fungerar bra i föreningen och utvecklar så detta även gäller a-laget. I det arbetet utgår jag ifrån att vi tar hjälp av företagsledare men även av riktiga Österhjältar som vet vad som krävs för en elitsatsning (slå framförallt Mario Vasilj en signal för detta). Låt denna plan sen genomsyra allt arbete och alla rekryteringar framöver och tillsätt en sportchef (även om det sker på bekostnad av 1-2 spelare i a-truppen) som ser till att den röda tråden fortsätter att drivas. Och se sen till att förankra denna idé hos ALLA som har med föreningen att göra, alltifrån stora som små sponsorer till supportrar, övriga medlemmar och övriga växjöbor som kanske långt inne i hjärtat har ett litet tynande röblått skimmer kvar. Och förankra den hos företag som ännu inte sponsrar oss i hopp om att sälja in en ny idé, ett nytt Östers IF.
Många lag har varit nere i skiten förut och det verkar som att nästan alla lag utom Öster reser sig och lär sig av sina misstag. Dit måste vi också komma. Känner inte till ett enda annat elitlag som säsong efter säsong blir så starkt påverkat av framgång och motgång. När vi är inne i en framgångsvåg kan i princip ingenting stoppa oss, likt 2012 och 2016 (som delvis fortsatte 2017). Men när vi är inne i en formsvacka verkar absolut ingenting kunna få upp laget till en ok nivå igen.
Bra och konstruktivt inlägg helt klart. Vi har gett för mycket ansvar till hemvändare som tyvärr spelat ner oss tidigare. Det hoppas jag att det är slut med.
Sedan hoppas jag aldrig en tränare är sportchef samtidigt i vår förening det måste bli ett slut efter den här säsongen. Och sist men inte minst ta hit tränare utan anknytning till föreningen som väljer sin egna stab.
Och det absolut viktigaste ge våra unga chansen.
Ahrn, Avdic, öhrnblom, Eriksson och stulic hoppas jag samtliga är givna i startelvan nästa år.
Låt oss påbörja en ny era.