Tog bort ett inlägg där jag spydde galla över såväl laget som forumskribenter som gett upp eller som skriver om typ sport när vi här diskuterar religion (fotboll). Jag försöker igen, lite mer nyanserat.
Det absolut viktigaste var att inte förlora, men som matchen gestaltade sig hade vi världens chans att ta tre poäng. Hade vi gjort det så hade många tänkt att "nu är kvalplatsen klar, nu siktar vi på Syrianska". Så är det såklart inte. Vi måste än mer upp i nivå för att reda ut detta på något sätt (kval eller bättre) - något jag tror jag faktiskt tror att vi kan åstadkomma.
Tack vare debaclet i Borlänge var alla i laget medvetna vad som gällde på Grimsta: Inte förlora. Därmed en defensiv uppställning, därmed också nervösa spelare som stundtals bjöd på en t o m värre passningsprocent än tidigare men trots det vågade vi spela fotboll. Det är tydligt att Velic/KGB vill ha ett spel där vi vinner boll, snabbt får ut bollen på kanten och skickar in inlägg i boxen. Och tänk efter, hur besvikna vi än var på usel passningsprocent, det kom faktiskt en jävla massa inlägg. Och vi hade faktiskt folk i boxen när de kom. Det är ett fall framåt.
Vi har nu framför oss ett gäng matcher där vi möter lag som siktar uppåt i tabellen. De kommer inte att backa hem och säkra ytor. De kommer inte att vara nöjda med en pinne mot Öster som de var i våras, nu är vi en bottenkandidat de måste vinna mot. Kan vi nu bara vara jävligt cyniska, inte ligga för högt med laget och försöka tänka omställningsspel istället för att försöka spela ut motståndarna (och därmed oftare tappa boll högt och få snabba mål i röven) så har vi chans att chocka rejält.
Måste få in det i spelarnas huvuden, det behöver inte vara snyggt men det får gärna vara som Johannessons fina löpningar vid 1-1 och det som borde varit 1-2 (ribbskottet). Bollvinst, snabbt spel, många förflyttningar när chansen ges. I övrigt: Spara på krafterna och ödsla de inte på att springa runt och försöka spela ut ett lag som är väl samlat.
Och - slutligen då - när motståndarna anfaller med fart är det FÖRBJUDET att försöka spela sig ur situationen om vi till synes vinner bollen. Bollfan ska bort. Över sidlinjen eller upp på motståndarnas planhalva.