@penseln sa:
Många säger att det inte var bättre förr,men när det gäller öster och värvningar var det defenitivt så.Jag tänker på Stigs känsla när han tog med sig tränaren runt i omgivningarna och spanade in talanger.Det finns många exempel på spelare som plockades till Öster på detta sätt och gick rakt in i laget och vidare till landslaget.Nu säger säkert många att det var andra tider,men det köper jag inte.Det var många klubbar som såg upp till Öster,vad jag menar är att då fanns det en känsla för framgång utan sportchef och klubbdirektör,tillochmed OlympicMarsielles president sa vid värvningen av Anders Linderot att egentligen skulle vi köpa ert recept.
Fast grejen är ju att om du åker runt ”i omgivningarna” idag hittar du inga pontentiella landslagsspelare för de har redan för längesen plockats upp av de större klubbarnas akademier.
Om man som representant för en mindre klubb ska åka runt och titta på något idag är det just på dessa akademier man ska titta. Det är där man kan fynda, bland de som inte riktigt klarar cuten. Exempelvis tillhörde Petrovic MFF:s akademi och Levi HIF:s, men ingen av dem tog sig vidare i respektive klubb.
Ännu bättre är att ha en kraftfull egen akademi såklart.
Hade Stig Svensson verkat i dagens fotbollslandskap hade han knappast åkt runt och tittat på div 3-matcher, hela grejen med honom var just att förstod hur man tänkte nytt. Stig hade fnyst åt folk som tror att man når framgång idag med 50 år gamla metoder.