Tänker inte att jag misstolkar dig. Jag tänker att jag precis som du konstaterar var vi var när Velic fick uppdrag att ta över en grupp, ett lag för att eventuellt kunna rädda elitstatus. Något han gjorde med den äran, och något han byggde vidare på under 2020, inte minst med en väldigt stabil defensiv under fjolåret. Med en ambition att under 2021 utveckla offensiven ytterligare. Något som inte har skett, utan vi har hittills legat kvar på ungefär 2020 års prestation offensivt.
Så vad av detta är då Velics ansvar? Till en del är det naturligt vis de värvningar som tillförts, det går alltid att diskutera payoff av dessa. Men vad som redan fanns och som definitivt hjälpte till att behålla SE-status var Keene och småningom MRS, PP och Mortensen. Alla tillskott som levererat.
Huvudskälet till att vi inte ytterligare lyckats att utveckla offensiven i år, hävdar jag återigen, att det står att finna i att Mehic gick sönder, att en viss oro och otrygghet infann sig i bristen på samspel/erfarenhet som Stulic inte kunde ersätta. Och det var inte att förvänta. Det gjorde att laget släppte in några bollar för mycket mellan omgång 3 och 9, Att laget blev tvingat att återvinna den defensiva tryggheten, och att de offensiva intentionerna som fanns där innan, inte fick möjlighet att prioriteras. Då. I just dessa omgångar. Nu är defensiven återvunnen. Peppar, peppar. Nu är det tid att åter öppna locken till de offensiva kryddburkarna. Nu släpper vi tänkta offensiva hot som inte tillfört och kanske kommer tillföra annan offensive power.
Sedan Superettan. Jag nedvärderar inte. Jag konstaterar att det ÄR en stenhård brunkarserie med fysik och kondition som endast i få fall överträffas av spelande, lirande lag där jag påstår att Degen 2020 var ett undantag.
Varberg, Mjällby, Halmstad är i mina ögon inte exempel på gladlynta tikitaka- som lirat sig genom SE. De har varit stenhårt disciplinerade cyniska lag som spelat sig upp mestadels genom riktigt strikta defensiver. Det jag tänker är framgångsreceptet för att så småningom ta sig upp, naturligtvis med offensiva ingredienser, och ett relativt högt gemensamt bollerövringsspel.
Jag är också väl medveten om att spelet under Velic inte alltid är roligt att se på, och så. Men han gräver där han står med det han har, och han accepterar att serien kräver det den gör. Det gjorde inte Järdler, och därför lämnade han som förlorare.
För övrigt kul med debatt och åsikter! Att de kanske är olika är helt ok för mig!