@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
@Slangen sa:
Det tros och spekuleras väldigt mycket om Örnblom just nu. Vill därför påminna om två faktum vi faktiskt
1) Örnblom gjorde en väldigt svag försäsong i år där han inte imponerade trots att han fick precis samma chanser som de övriga mittbackarna.
2) Den defensiv vi har nu har utvecklats till att vara väldigt tät, vi har hållit nollan sju av 15 matcher.
Utifrån detta, är det orimligt att förstå varför Örnblom har fått sitta på bänken? Jag tycker ärligt talat inte det.
Absolut, sett så är det naturligt. Fast, om klubben verkligen ska vara en klubb som fostrar egna talanger, som etablerar sig i a-laget innan de säljs, för att få ut så mycket pengar som möjligt, för att ha råd att satsa på fler egna talanger o.s.v. Måste hanterandet av örnblom ses i ett bredare perspektiv.
Det handlar även om att en trupp behöver ha kulturbärare som bär klubbkulturen framåt och med sig hela vägen.
Annars blir vi bara som vilken se-klubb som helst där spelare kommer och går utan att det spelar någon roll. Och för mig är en sådan klubb helt ointressant, då kan man lika väl hålla på vilket lag som helst för stunden.
Jag håller med. Jag personligen tycker att man borde gett Örnblom mer speltid. Men jag vill bara påminna om att det finns goda skäl till varför han fastnat på bänken, och att det inte enbart handlar om att Velic är en idiot som vissa vill få det till.
I det här fallet handlar det ju om ifall man ska agera annorlunda när det gäller just en egen spelare som Örnblom, vilket man möjligen kan argumentera för att man ska. Men hade det gällt en annan spelare hade troligen ytterst få tyckt att han skulle få spela och att man ska spräcka nuvarande mittbackspar utifrån förutsättningarna.
Sen tycker jag att det är intressant att vi nu väljer att sälja spelare medan vi faktiskt kan, istället för att låta kontrakten köpa ut. Det känns som en ny linje, även om vi såklart hade fått betydligt mer pengar för Örnblom om han varit en startspelare. Men lite pengar in är bättre än inga pengar in.