Det pratas ofta om kontinuitet. Att en tränare måste få tid. Att man ärver trupper osv.
Det är väl en filosofisk fråga, men hur lång tid ska en tränare behöva för att nå resultat?
Om vi tar Velic som exempel nu. Han är inne på sin andra säsong. Han har haft två försäsonger och fyra (?) fönster? Ska man hunnit sätta sin idé då? Och hunnit förändra truppen?
Järdler fick också två försäsonger och lika många fönster. Då tyckte man han skulle uppnått resultat.
Kim och Tolle vann SM-guld sitt första år i djurgården.
Rydström har förändrat KF* spelsätt på en försäsong, tre nyförvärv? Sen får vi se vad slutresultatet blir. Men spelsättet är förändrat.
Joakim Persson som man kan läsa om i senaste offside. Var på väg att åka ur första året som vi vet. Gick upp andra. Värvade med extremt små resurser.
Jag tror det handlar om andra saker än bara kontinuitet på tränarsidan. Jag tror nästan det finns en övertro i det, att alla tränare med tid kan bli Alex Ferguson. Jag tror det handlar mer om långsiktighet i föreningen, strukturen måste sitta för att nå framgång. Förhoppningsvis kan vi sätta den strukturen nu, med sportchef och klubbchef. Ta t ex Linköping som också går att läsa om i offside, så kvittar det om Mourinho eller Guardiola, eller Bosse från gatan tränar dom.
Jag kan inte svara på huruvida Velic är rätt man eller fel man för jobbet. Det finns det dom med bättre insyn i, spelare, sportchef, klubbchef osv. Men det lilla jag själv och som jag ser andra här hört om ledarstilen så är det inget jag tror på. Jag kan ha fel, jag har varken spelat i eller tränat ett elitlag, eller för den delen spelat i Öster 2020-2021.
Jag tror som någon annan skrev, Velic insats som tränare kommer utvärderas efter säsongen. Om vi inte kryper närmare botten eller något annat händer i gruppen. Då tror jag klubben tvingas agera.