@xonitex sa:
Kanske dags för Öster att kommunicera här. Är ganska säker på att Velic känner av vindarna, inte minst när när SMP också (krönikan) skriver att man borde byta ut honom. Om man stöttar honom bör det också ut offentligt så vi slipper spekulera.
Som Viktor Barth-Kron sa i Agenda igår: "förtroende finns tills motsatsen meddelas".
Jag tror det är en stor fördel att ha tålamod med tränare, att ge dem tid att bygga en kultur och fylla truppen med sin typ av spelare (med eller utan hjälp av en sportchef).
Inför 2018 anställdes Järdler av Öster och Thelin av Elfsborg. Det gick inte speciellt bra för någon av dem, och sommaren 2019 valde de båda klubbarna olika vid samma vägskäl. Elfsborg höll ut och fick en exponentiell utveckling. Öster vek ner sig och fick det inte.
Med det inte sagt att det var fel att sparka Järdler, jag var i Borås och såg uppgivenheten i den beryktade Norrbymatchen. Men kanske hade det vänt. Kanske vänder det för Velic, kanske inte.
Om ryktena om ett reign of terror stämmer (vilket jag inte har en aning om, har bara läst det här) så tror jag inte att det vänder. Bra ledare brukar i min erfarenhet vara bra på att balansera gruppens stämning. Är det gamnackar och dålig stämning så visar en bra ledare positivitet och lättsamhet och lyckas höja stämningen. Är det för lyrisk eller loj stämning så tar ledaren på sig att vara tråkmånsen som håller alla på jorden och får gruppen att inte glömma uppgiften.
Ett reign of terror kanske kan nå kortsiktiga resultat, speciellt om föregångaren hade svårt att vara the bad guy. Men det är nog inget att bygga långsiktigt på, vilket alltså enligt mig är a och o. Malmö är undantaget som bekräftar regeln, de hade förmodligen vunnit till och med utan en tränare. En annan tränare som anställdes inför 2018 och började minst sagt knackigt är Jocke Persson, men Varberg höll ut och nyss kallades han ett geni i sändningen från Ullevi.