Concha var - om jag förstått det rätt, annars får någon gärna motbevisa mig - sportchef vid tillfället och en av de drivande för att inte förlänga med Askebrand och att locka hit Järdler istället. Öster hade blivit "utspelade" av IFK Värnamo i en match och den sportsliga ledningen började drömma om en tränare som stod för en annan typ av fotboll. Och en tränare som ville bo och verka i stan. Och en tränare som gärna skulle se samt hjälpa till med ungdomslagen.
I ärlighetens namn, det var många av oss supportrar som höll med. Mig inräknad.
Det är alltid lätt att tänka "om inte om vore om" efter ett fiasko, men det ena ledde till det andra som ledde till det tredje. Och som i de flesta organisationer ansvarar ledarna för de anställda, men det hindrar inte spelarna från att vara dåliga för att ledningen är bra. Eller vice versa.
Jag vidhåller att vi har karaktärsproblem i truppen, och nu ställs det på sin spets: Hur kommer truppen att ta emot den nya ledarstilen? Det är ord och inga visor, det blir inget gullande med någon som har en dålig dag, ingen extra tanke på våra unga spelare och vi kommer därmed säkerligen att höra spelare och ledare i föreningen som beklagar sig både till höger och vänster. Samtidigt som vi kommer att höra andra spelare och ledare som anser att det här var precis det som behövdes.
Med andra ord - det blir en helt jävla galen höst oavsett vad som händer.