Jag tror att problemet är att styrelser i fotbollsklubbar alltför ofta låter sig imponeras av karismatiska säljare. Säljare är retoriskt skickliga och bra på att övertyga andra andra. Det är självklart det som gör dem till säljare. Järdler är i mina ögon ett tydligt exempel på detta. Han är välutbildad, intelligent och har många goda tankar om både fotboll och ledarskap. Men min känsla, särskilt med facit i hand, är ändå att han är för mycket säljare. Concha har, åtminstone utåt, en liknande framtoning. Han fortsatte logiskt nog också in i mäklarbranschen. I en styrelse där många (alla?) kommer från näringslivet ligger det nära till hands att rekrytera säljartyper. Det är den sortens personligheter som uppskattas. Leende och välkammade figurer i slips är en del av kulturen.
Missförstå mig inte: jag har respekt för entreprenörer och anser att de behövs även i en fotbollsklubb. Stig Svensson var, som bekant, själv möbelhandlare. Företagandet är en del av Öster-kulturen.
Men det är också där det blir problematiskt. När det går dåligt på plan behövs det en ledare i omklädningsrummet, inte en leende säljare. Det är mitt svar på den här trådens fråga om vad som gick fel. Naturligtvis är det lätt att vara efterklok. Jag försökte själv länge visa Järdler mitt stöd, antagligen för att jag verkligen uppfattar honom som sympatisk. Likväl tycker jag också att han var för mycket säljare och för lite ledare. Det blev till slut smärtsamt tydligt. KGB är vad jag vet ingen säljare, men däremot en ledare. En sträng pappa som kan peka med hela handen. Alla fattar att han vet vad det handlar om. Han och Velic kan uppenbarligen leda även en delvis vilsen skara. Det såg vi igår. En modern spelidé som kan presenteras snyggt på whiteboard är inte nödvändigtvis bra i verkligheten. Det vet vi också, alltför väl.
Jag hoppas att den här tråden kan resultera i en nyttig och konstruktivt kritisk diskussion för supportrar, mediefolk, styrelseledamoter och ledare. Ska laget ledas av ledare eller säljare? Svaret på den frågan blir avgörande för Östers framtid.