@Jockeluring sa:
I hate kommentarer som "alla tycks vara överens om att Järdler ska ha sparken". Låt oss tala för oss själva! Jag är säker på att Järdler är en av Sveriges mest moderna och talangfulla tränare, med stolpe in är han förbundskapten en dag. Men fotboll är så mycket psykologi. Om Kapcevic satt straffen i match 1 hade spelplanen sett heeeelt annorlunda ut, tror jag. Tankeexperiment: Vad hade hänt i truppen om ett enat EF krävt att Järdler ska vara kvar? Mer realistiskt: Vad händer i truppen om styrelsen går All In på Järdler och håller presskonferens på temat att den står bakom honom in i döden? Psykologi. Spelarna läser ju vad supportrarna skriver, och tar ofrivilligt intryck. Vi är på väg ner i ettan, ska vi börja den resan med att sparka sportchefen/huvudtränaren och betala lön i ett par år till, plus lönen för ersättaren - vem som helst, enligt somliga? Är det inte helt klart att Järdler velat ha en förstärkt trupp inför säsongen? Att styrelsen bromsade det av ekonomiska skäl, han fick det han hade och det gick som det gick. Det jag tyckte mig se i Norrbymatchen är att de som spelade i Östertröjorna var dem med mest fotboll i sig. Samspelade? Nej, fan. Konstigt? Nej, fan. Ingen spelstrategi i världen kan ju göra vad som helst med en begränsad trupp. Har Järdler sagt till styrelsen att aktuell trupp räcker? Kanske. Underkänner det honom som tränare och strateg? Inte lika säkert, säger jag. Är det Järdlers fel av Silka stannar vid hörnflaggan och funderar en kvart innan han spelar vidare? Är det Järdlers fel att han har två målvakter med sina respektiva brister? Plus femton liknande frågor. JAG VET INTE vad som bör ske nu. Det enda jag vet är att det fan inte är så enkelt som att sparka tränaren / sportchefen.Vem tänker ni ska betala notan i ettan sen?
Hade helst sluppit se att man sparkar Järdler, gillade inte att man inte satsade mer på Askebrandt efter bara 3 år. Önskar mer kontinuitet i Öster.
MEN, en stor del av tränarens uppgift är som sagt att motivera spelarna och få ut så nära 100% av varje individ. Här tror jag inte att Järdler lyckas få spelarnas förtroende att tro på att hans filosofi fungerar. Efter halva säsongen så är det rätt tydligt att en mirakelvändning (som krävs) inte kommer att ske tyvärr.