Det går att skylla på mycket hela tiden, men nej, det är så uselt just nu.
Visst, vi känns starkare än Frej (sämsta lag vi mött) men ändå känner man att offensiven är totalt under isen när man kollar på Östers IF. Det här gäller från försvar enda upp till anfall, sedan släpper vi alltså till 3 mål bakåt mot ett lag som gjort 0 inför matchen. Visst beror det delvis på förlusterna av både Månz och Lunkan. Det är initiativlöst och det är krampaktigt i Öster. Det saknas spelare med offensivt öga, den enda vi har är Calle som idag gör två mål för oss. Resterande håller inte måttet, möjligen Pavic och Ljungberg. Men kan man skylla på materialet? Nej, faktiskt inte alls, även om jag tycker Järdler har en övertro på en del spelare.
När vi saknar Simon Helg har vi kört med Pavic och Calle som yttermittfältare. Ingen av dem är helt naturliga på den positionen. Idag såg vi David till höger, och det fungerade sannerligen inte. Det kan funka mot lag som Malmö eller AIK, men inte när vi för matcherna. Det uppenbarade sig tydligt idag. Lägg därtill Dragan som knappt rörde bollen och fick knappt något att jobba med heller. Han är ju inte den rörligaste spelaren. Att Järdler inte byter in t ex Pedro eller Avdic mot DJ är för mig märkligt när man märker hur trubbigt det är. Eller att ta in Ahrn som är mycket mer rörlig och rivig i sin spelstil än Dragan. Jag skulle också vilja se positionella förändringar, t ex flytta in Calle mer centralt i banan, plocka ut någon av de tre centrala mittfältarna och kanske sätta in en ytter som exempelvis Pedro eller Avdic (återigen)...
Som flera varit inne på: Matchcoachningen kan förbättras helt enkelt.
Hälsningar
Läktarexperten