@Berra sa:
Jag upplevde det som att Öster inte initialt tyckte det var en skandal att målet godkändes. Tex var inte målisen fly förbannad vilket han borde varit. Utan det kom mer fram i efterhand, efter förlusten
Men detta är som sagt min möjligen felaktiga tolkning av situationen!
Ja det tyckte jag också var konstigt, likaså att det tar lång tid innan kommentatorn anmärker på det. Men om det är så relevant tycker jag Öster omedelbums ska ta bort alla interna direktiv/böter mot att tjafsa med domaren, om systemet säger att första instans är att svärma domaren måste vi såklart börja göra det.
Jag tycker det är helt rätt att Öster anmäler situationen. Att Tobbe viftar bort rök samtidigt som frisparken slås tycker jag i sig visar att han störs av det. Dessutom står Seb och väntar efter signal, domaren blåser efter 7 sekunder ytterligare en gång som för att säga "jaja, nu är det nog rök, slå den nu". Faktiskt helt absurt att frisparken får slås.
Med det sagt vill jag inte ha någon skrivbordsseger. Det låter kanske melodramatiskt men hela grejen är lite förstörd nu. Tävlingsmomentet korrumperades när AIK fick börja matchen med ett felaktigt ledningsmål, och varje eventuell AIK-seger var befläckad redan från minut 7.
Just därför man ska anmäla också, det är faktiskt ganska allvarligt. Jag tycker det ska bli intressant att höra vad SvFF säger. Jag har svårt att se dem säga att spelarna måste alltid svärma domaren, annars får man inte klaga i efterhand. Jag skulle också bli förvånad om de visade upp en Laissez faire-attityd gentemot att pyroteknik får inverkan på den sportsliga utgången.
AIK/SvFF kan få behålla segern, men förbundet kan erkänna att här blev det väldigt fel och kan minimera risken för att något liknande ska ske igen. Och domaren kan erkänna att han är minst 1 av 3 saker: blind, svagbegåvad eller feg.