Trådens ämne har faljerat för länge sen och det är på tok för spretigt för att splitta tråden, men vafan. En bra diskussion är en bra diskussion :) Här är mitt bidrag.
För några år sedan grävde jag djupt i ämnet "varför är Växjöbor så negativt inställda till Öster". Tanken var att det + tillsammans med mycket annat skulle leda till någon form av skrivelse/historieblogg om stadsdelen och laget. Så blev det inte men jag tycker att jag kom fram till åtminstone tre saker:
1. Det är inte så Växjöunikt som vi supportrar kanske tror. Många liknande lag i motsvarande städer upplever samma sak, framförallt där det finns många lag med en stark profil.
2. Fotbollslag som åtnjuter en slags odelad kärlek från staden kommer antingen från mindre städer (där konkurrensen är mindre) eller från städer med mer industri/arbetarklass än Växjö.
3. Ryktet om att Växjöborna skulle "hata" Öster är väldigt överdrivet.
Många säger att folk började ogilla Öster när Lakers kom, men det är helt fel. Missunnsamheten fanns långt tidigare. Några skriver häruppe om Växjö BK och Växjö Norra, och jag kan direkt relatera till det som född på 70-talet. Senare har vi t ex HAIF och Sandsbro. Öster har aldrig varit populära bland de lagen, långt innan Lakers ens fanns. Varför? Enligt mig en kryddblandning av viljan att skapa en egen identitet, den småländska andan "kan själv" och "ingen ska berätta för oss hur vi ska göra" och vanlig hederlig svensk jävla avundsjuka. Många av dem som pratat mest skit om Öster i de föreningarna som jag stött på har nån slags koppling till ett misslyckade i Öster. Som spelare, ungdomsledare eller you name it. Men fotbollsmässigt var det inget snack, Öster var untouchable. Men BK-jävlarna kunde man rå på.
Jag tycker även att tanken om att Växjö åtminstone en gång i tiden har varit en väldigt delad stad är intressant. Detta trots att staden inte började växa på riktigt förrän 60-talet som tidigare påpekats. Växjö har aldrig setts som en industristad. Samtidigt var stadsdelen Öster (som ju inte ens tillhörde staden Växjö när föreningen bildades 1930) väldigt röd eller åtminstone socialdemokratisk. En egen by i staden. Här fanns egna industrier, föreningar, dansbanor m.m. Har läst mer än en historiker som hävdar att socialdemokrater i Växjö hade en plan; när man väl fått "Östra municipalsamhället" (i folkmun dock alltid "Öster" då Norr, Söder och Väster fanns tidigt) till Växjö skulle man bli av med borgarstyret p g a de många röda rösterna i stadsdelen. Så blev också fallet till sist.
Det klassiska Stig Svensson-citatet "Kan inte Växjö byta namn till Öster istället?" är ingen slump. Nu var ju iofs Norr på den tiden långt eländigare än Öster när det gällde hur bra människorna i stadsdelen hade det, men känslan av att inte riktigt höra till stan - den fanns där hos grabbarna som växte upp på Öster då. Finns många historier som vittnar om det. Och kanske är det så att de urgamla konflikterna har färgat av sig och gått i arv från generation till generation. Åtminstone kanske ännu en nypa krydda i kryddblandningen.
Jaja. Ska inte gagga mer om det här just nu. Men som född på 70-talet i "norrort" gällde konflikten Norr/Söder och Norra v/s BK. Och jag skulle än idag säga att jag skulle ha svårt för att bosätta mig på Söder eller Teleborg...