Jag tolkar situationen så här: Öster hade en lovande och bra ungdomsverksamhet på gång för några år sedan, men ekonomin har inte tillåtit både full elitsatsning för att nå Allsvenskan och en ungdomsakademi värd namnet i en allsvensk förening. Man valde helt enkelt att satsa på att hålla toppen så skarp som möjligt för att nå Allsvenskan snabbare. Vi har fått släppa många unga spelare som fastnat i ett vaakum och inte utvecklats ordentligt. Det här behöver vi nu ändra på, och om vi kan hänga kvar i Allsvenskan i 2-3 år så tror jag att vi kommer att berätta en helt ny historia sen.
När man hör skräckhistorierna om hur det har varit för Östers ungdomslag - nedskärning efter nedskärning - de närmaste tre åren så blir man ledsen. Det känns lite ovärdigt. Men jag förstår faktiskt tanken bakom strategin. Det är aldrig för sent att satsa igen, och med allsvensk status, ny sportchef och fortsatt bra möjligheter att utvecklas så känner åtminstone jag att glaset är halvfullt. Och att det inte lönar sig att gnälla.