Ols Utsikten vann tydligen matchen med 4-2. Östers reducering till just 2-4 i 90e minuten av Hannes Bladh Pijaca gör dock att det ser mycket gynnsamt ut att nå en topp 2-placering då Öster står på 3 poäng och 4-4 i målskillnad. Utsikten just nu 3 poäng och 4-2 i målskillnad och Landskrona 0 poäng och 0-2 i målskillnad.

Så med mindre än att Landskrona vinner med 5-3, 6-4, 7-5 eller liknande så har Öster andraplatsen säkrad. Vinner Landskrona med annat resultat så har endera Landskrona eller Utsikten minusmålskillnad.

Intressant bakgrund. Både pedagogisk - även som ledare - och som fotbollstränare. Driver egen verksamhet vilket tyder på en stark tilltro på de egna idéerna och den egna förmågan. Vilket är positivt givet man är överens om hur verksamheten ska utvecklas.

Ols verkligen en kanonrekrytering, som det ser ut meritmässigt i alla fall!
    Kul med det gäng som styr nu, vilket fantastiskt lyft det har blivit för klubben senaste tiden.

Älska Föreningsbyråkrater🙂

Tänk er att utöver meriter och yrkeskunnande, vilket nätverk av klubbar och ungdomar han besitter. Föreningen har i ett slag närmat sig sydvästregionens alla småklubbar.

Som vanligt tar jag ut glädjen i förväg och sänder stor cred till Jens, Vito och styrelsen där ovanför som skapat förutsättningar.

7 dagar senare
    17 dagar senare

”Nya P19” börjar idag med match i ligacupen borta mot Värnamo. Gruppen består även av brofästet och Mjällby

5 dagar senare

Visserligen bara ett landslagsläger tillsammans med 46 andra. Men ändå.
    https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2022/11/p1705-bosonlager-december/
    Anmärkningsvärt är också att Kalmar, som brukar ha med spelare i ungdomslagen, inte har någon representant med.
    Är Öster på väg att gneta förbi Kalmar på ungdomssidan. Öster har ju till skillnad från Kalmar lag med i både allsvenska P19 och P 17 serierna.

Nästbästa 05an efter Hannes, väldigt bra fysik och defensiv för att va så pass ung

5 dagar senare

En av U19:s två målvakter Oscar Berg lämnar föreningen till Älmhults IF. Oscar tillsammans med Mirsad Basic som har lärlingskontrakt/A-lagskontrakt delade på matcherna i U19 under säsongen och gjorde bevisligen en fantastisk säsong. Ryktet säger även att Mirsad är påväg åt annat håll med, ska bli spännande att se hur föreningen och U19 löser detta isåfall om de tappar 2 av de mest lovande målvakterna födda 04 respektive 05. Både Oscar och Mirsad har tränat flitigt med A-laget, men de vill väll inte göra en stackars Stulic och vara en reserv hela livet. Känns klokt för Oscar att gå till Älmhult för kontinuerlig speltid i ett topplag i 3an samtidigt som att han (som jag förstått det) även kan delta på A-lagets träningar vid behov. Upp till bevis att se om Mirsad stannar eller inte...

Det här ju ett dilemma vi kommer att ställas inför i takt med att vi får fram fler och bättre unga talanger. Vi kommer att behöva släpp några. Trist såklart, men tror samtidigt inte någon tycker att det är rimligt att vi skulle haft alla tre i a-truppen i nuläget.

Överlag känns de ju rimligare med 11 bra och ”dyra” spelare med hög kvalitet där junisar får fylla luckor vid skador/avstängningar å spela in sig den vägen. Istället för 17 medelgoda ”lite billigare” som junisar ska visa på enbart i tränibgsmoment förtjänar att gå före i rangordning…

osterfan

Stulle är yngst i svensk elitfotboll tillsammans med Dovin att få minst 10 matcher iår. Hade jag fått välja så hade jag valt P19 Allsvenskan och träning med A-laget med en riktig målvaktstränare än att åka till någon lerig åker och bli tränad av någon i lagets farsa

EF-JKPG Mycket klok, kommentar! Har inte Vito varit inne på detsamma eller är det något jag bara drömt? Om en given mittfältare blir avstängd eller småskadad kan man tänka sig att Tufa får problem med att slänga in Herdonsson om en lojal och vältränad Drott redan sitter på bänken. Spets kombinerat med ungdom skapar en mer harmonisk gruppdynamik. PLUS att Plötsligt händer det, som när Emil Krafth kastades in i stället för skadad / avstängd självklar allsvensk högerback (Stefan Karlsson) - och sen aldrig behövde återvända till bänken.

osterfan Schwab den som varit med a-laget på bänken, basic med lärlingskontrakt. Känns ju som Oscar Berg varit rätt tydlig nr 3 i u19 rankingen

Ser fram mot stickers. Bevara kulturen. Så jävla behändigt att ha med sig en klibba eller två när man ser vidriga klibbor i vår stad som kan klibba över med något alldeles enastående vackert.

Front skulle inte direkt kalla det ”nr3” om man spelat mest matcher för U19 denna säsongen. Men det är min åsikt.