Smålandsposten träffade William Thellsson för att få svar på vad han själv tror om sin framtid. Vi möts på klassiska Hennings konditori som ligger på Väster i Växjö, några rejäla hästsparkar från hans lägenhet. Han har just avslutat arbetspasset som lärare på grundskolan Thorén framtid i Växjö.
William Thellsson börjar med att berätta att han under alla ungdomsåren tillhörde stadens största lag - Östers IF. När det var dags att ta klivet upp som seniorspelare så tog det stopp. Hans moderklubb var inte beredd att satsa på honom.
– Det var tufft och jag kommer ihåg sista gången som jag gick ut från arenan. Men det var inte så att jag gick och deppade över det.
– Jag var lite trött på att spela juniorfotboll och jag kände inte att det tog slut, utan det var mer som att det var då det började. Sedan dess har det blivit roligare för varje år, säger William Thellsson.
Känner du någon besvikelse över att du inte fick chansen att fortsätta spela i Östers IF?
– Nej, jag gick vidare väldigt fort och tänkte inte på det alls. Såklart ville jag ha ett a-lagskontrakt, men jag får vara glad att jag har fått en bra utbildning och att det är därför som jag är på en sådan nivå som jag är.
Östers IF är inte direkt kända för att lyfta upp egna produkter till a-truppen, vad tänker du om det?
– Jag vet inte vad det är. Det är ju inte så att man kan ta upp flera stycken spelare varje år, för det är väldigt hög nivå. Men man kan tycka att någon varje år borde kunna hålla. Jag tror man skulle behöva chansa på någon ibland, säger William och tillägger.