Alla föreningar drömmer om att ta fram egna talanger från scratch - som stannar i föreningen ända fram tills dess att de blir A-lagsspelare varpå de säljs dyrt till utlandet. Om det här vore enkelt hade alla redan gjort det. Jag är övertygad om - givet att föreningen inte har obegränsade ekonomiska resurser - att det idag är omöjligt att lyckas med att både vara Sveriges bästa talangfabrik och Sveriges bästa lag.
Om jag fick bestämma (det får jag inte så ingen anledning till oro!) så ska Öster mer sikta på sina egna värdegrunder och sin identitet istället för varifrån spelarna kommer. Vi kan vara en perfekt klubb såväl för en ung stockholmare som behöver flytta för att fokusera på sin fotboll som för en lika ung Värendspojk med ambitioner. För en östeuropé som vill hitta stabilitet i en senare fas i livet som en svensk i samma läge. Ursprunget berättar bara en del av historien om en människa. Vad vill människan - därifrån människan är just nu? Det är det viktigaste.
Sen är jag så pass mycket romantiker att jag vill att Öster ska vara ett värendskt lag. Ett lag som representerar vår del av landet, som bygger med lika delar måtta och kaxighet, som skiter i att alla säger det är omöjligt att göra och lyckas ändå. Det har alltid varit Värends och i princip också Smålands story (minus möjligen Kalmarregionen där en del fortfarande är bittra över att ha blivit omsprungna av Växjö/Jönköping och istället drömmer om sin storhetstid som slutade för över 500 år sedan) och faktiskt också Östers story.
Det finns inget annat lag i Småland som är mer Småland än Öster. Jönköping och Kalmar må ha lyckats skapa några möbelaffärer, men det var Värend och Växjö som skapade såväl IKEA som Svenssons i Lammhult.