Kalle Dahl east1930 sen har tyvärr laget slagits sönder och nedprioriterats av Öster själva. Martin70 Jag håller med att laget slagits sönder och nedprioriterats av Öster. Ni får gärna utveckla på vilket sätt laget slagits sönder och nedprioriterats. Är det att Max och Bashir gått på lån och spelat seniorfotboll?
Professorn Kalle Dahl Mirsad verkar också glömmas bort här. Sammanlagt har således fyra 05:or kontrakt. Det är väl ett tecken på en ovanligt stor satsning på en årskull..?
east1930 Kalle Dahl Jo, det är väl två anledningar att man rasat i tabellen, Högberg och Bashir på lån. Mirsad är ju ytterligare ett namn som försvann under säsongen, så även mittbacken Nico som var väldigt bra i våras de matcherna jag såg. Vet dock ej vad som hände där. Sen har man ju även inte låtit Hannes vara med i P19 utan han har istället fåt åka med a-laget och sitta på bänken samt spela de få matcherna i u21 som har dykt upp. Sen kan man alltid diskutera vad som utvecklar den enskilda spelaren mest, div 2 fotboll med tex Räppe eller P19 Allsvenskan. Såklart en avvägning tillsammans med vad som är bäst för Östers IF?
Kalle Dahl east1930 Att p19 nedprioriteras i förhållande till a-lagets behov (Hannes i a-laget) och individuella spelares utvecklig (Max och Bashir går vidare till seniorfotboll, Hannes i a-laget eller räppe) känns som korrekta värderingar i min bok. I akademin är det utveckling framför resultat. Bedömmer man att Hannes utmanas alldeles för lite i p19 så kommer man sätta honom där han kan fortsätta utvecklas, även på bekostnad av lagets resultat. Inget som är unikt för oss, vi har oftast haft färre underåriga spelare än motståndarna, inte fler.
Pelle Mirsad Basic verkar ha gjort det bra i Motala AIF. Bland folk som vet nämns han som en av de viktigaste anledningarna till att MAIF har vänt på säsongen efter en bedrövlig vår.
Ols Järdler till blågult. Förvånande att han har kämpat på i Öster. Talang nu är förstås ingen garanti för att bli något av honom i en framtid. Oavsett vilket skulle jag bli ännu mer förvånad om den framtiden blev i Öster. https://ostersif.se/a/isak-jardler-uttagen-till-landskamp https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2024/10/future-team-trupp-till-matcher-mot-norge/
JFA Ols varför skulle han vara mindre benägen att stanna i Öster än någon annan? Bott lång tid här, familjen bor här, förhoppningsvis satsar klubben på honom. Vad skiljer honom från andra talanger? Jag tror inte att han är sur på Öif för att hans pappa fick sparken för flera år sedan.
KalleKula Tror mer det hänger på att det finns bättre lag att utvecklas i. Vilka har ÖIF flyttat upp från de egna leden de sista åren förutom HBP?
Slangen BKBiceps Även typ Ahrn, Stulic och Zahiren flyttades ju upp från egna leden. Att de sen inte lyckades ta chansen att slå sig in och ta en startplats är en annan sak. Den här ”sanningen” att Öster är mycket sämre än andra på att flytta upp egna talanger är en smula tröttsam imho.
Kalle Dahl Mattis, Casper, Herdon, Hannes, Max E, Andre, Alen, Fälth, Mirsad, Stulic, Berndt, Max H, Bashir, Shakir, Lövdahl, Forslund, Lind
Calle01 Kalle Dahl Fullt med Öster-A-lagsspelare på den listan. Skämt åsido, vi måste bli bättre på att ta fram talanger som blir etablerade i A-laget. Problemet är inte att Öster inte vill flytta upp spelare, problemet är att för många av dem inte har varit/blivit tillräckligt bra. Det har blivit bättre senaste åren men om vi kollar en 10-årsperiod bakåt har det inte varit tillräckligt bra.
xonitex Det får aldrig bli ett självändamål att vi ska bli lokalt förankrade tycker jag. Fotbollskartan är omritad sen länge, scoutingen likaså. Talanger sugs upp över större geografiska områden av klubbar med både större plånbok och attraktionskraft i och med sportsliga resultat. Hoppas föreningen nystar ut ett bra arbetssätt för akademin men det finns givetvis en realitet att förhålla sig till. Vi har konkurrens i såväl Småland som Skåne, Halland och Blekinge. Det är inte 1970 längre. Så jag tycker inte Öster varit dåliga på nåt sätt att få fram talanger.
Sääf Sr xonitex förvisso. Det är en annan värld, men man kan ta sig an den på olika sätt. För bara ett gäng år sedan hade vi ett antal kulturbärare i laget. Och den lokala förankringen är ändå viktig. Vår del av Sverige måste rimligen även fortsättningsvis kunna producera spelare, även om det inte är som förr. Känns tråkigt om man skulle ge upp och bara vänta på spelare från Stockholm. Redan 05-06 sa man ”en ny värld” och värvade ihop något som inte hängde ihop. När vi gick upp 13 var det ett helt annat bygge som hade burit om det inte varit för tränarcirkusen, och med en helt annan kultur i bygget.
Kallek Ingen som är född 2005 kommer få kontrakt, förutom hannes Högberg och Bashir som är under kontrakt redan. Detta ska tydligen meddelats under veckan
JFA Kallek låter väl som en bra ”skörd” med tre från en årgång till a-laget även om det mesta talar för att det bara är Hannes som kommer få någon speltid av dessa tre.
east1930 Kallek Kommer troligen bara vara Hannes nästa säsong. Bashir och Högberg är aktuella för andra klubbar
Kallek JFA det stämmer! Högbergs kontrakt går dock ut efter säsongen, ingen aning ifall han får ett nytt erbjudande.