Nu var det ju inte den här debatten om spelarens kritik i form av bristande stöd/intresse från Föreningen jag avsåg att debattera, men så blev det i a f. Jag kan dock ha stor förståelse för att en ung icke etablerad utlånad spelare känner sig åsidosatt, känner sig nere mm. I min bok är det helt normalt att en person i en sån situation levererar viss kritik och besvikelse över vad som varit, när en journalist tar kontakt för att fråga hur saker står till. Finns det kritik ska han få föra fram den och föreningen få hantera den.
Om kritiken sen är befogad, det är en helt annan sak. Rimligen finns det skrivna avtal som reglerar ansvarsfrågor. Det är väl bara att läsa dem och tolka. om det begåtts något avtalsrättsligt fel. Utöver avtalsmässigt ansvar så kan ju en förening agera utifrån sina kontakter, och det kan man förstås göra helt utan att vara avtalsrättsligt skyldig till det. Som jag skrev tidigare tror jag det var många saker som föreningen vid tidpunkten var tvungen att prioritera bort. Vi vet alla hur hårt vår då anorektiskt organiserade förening var tvungen att prioritera för att mäkta med det mest elementära. Att det inte ens fanns resurser för medial kommunikation har varit en tydlig bortprioritering.
Men , det jag verkligen ville lyfta var att den enskilde, unga, talangfulla spelaren själv uppfattade att det var svårt att lastas med förväntningar utifrån att komma upp i A-laget och bli den målsprutande frälsaren. Detta då han själv inte kände sig redo att axla den pressen. Det är vad jag tycker att vi här inne kan lyssna in och reflektera över då jag tror det kan vara gemensamt för många andra. Det har ju tidigare i år funnits ungdomar som hellre spelat kvar med polarna i U-laget än att ta chansen i A.
Sen är jag väl medveten att det ibland kommer fram unga spelare med helt annan mentalitet som kanske också har lättare att ta steget. Ett attackpsyke a la Guidetti, Zlatan eller för all del Bajrami hade inte haft ngn annan inställning att de var i A-laget för att spela, inget annat, och det har också gett dem de karriärer de förtjänar. Just nu är Ahrn i Räppe och inget gläder mig mer än om han inom kort kan leverera både där eller på elitnivå inom kort.
Jag är glad att föreningen avsätter resurser på att bli än bättre på att hantera och utveckla sina ungdomar och det är jätteroligt att det f n är många unga som finns med bruttotruppen.