Håller helt med om att man inte ska dra några som helst växlar avseende den spelmässiga prestationen mot vare sig GAIS eller Halmstad. Två bottennapp från vår sida, men samtidigt helt betydelselösa matcher bortsett från att visa upp sig för sina supportrar. Det är framförallt av den anledningen jag hellre att sett några ungtuppar från start i de matcherna, för de hade definitivt haft en mycket stor vilja att visa upp sig.
Jag tror att det stora problemet med poängskörden på Myran är att lagen som kommer dit spelar bortaspel, dvs något mer defensivt inriktat och att vi inte lyckats ta oss igenom deras försvarsmur samtidigt som vi tyvärr fortsatt är sårbara bakåt så fort vi trycker på framåt. För de flesta lagen även i Superettan är det stort att komma till Växjö och möta Öster. Trots vårt mindre lyckade 2000-tal är Öster ett namn som skapar respekt. Minns exempelvis Assyriskas tränare efter deras seger på Myran 2014 (då vi alltså åkte ur S1): "Det är inte många lag som kommer ta poäng här i år". Jag tror hemmaknuten helt enkelt löser sig av ett något mer ihopspelat lag under Järdlers spelsystem tillsammans med ett något större kunnande och en jämnare nivå där våra bottennapp försvinner.
När vi spelar på bortaplan är motståndarna generellt något mer offensivt lagda, vi kan då bättre utnyttja de misstag vi pressar fram genom vår "Järdler-fotboll". Sen om det även finns en psykologisk aspekt med i det hela, det får någon annan svara på. Men tror mycket av svaret ligger i det ovan nämnda.