@TheSmokingMan sa:
Någon som har Plus på vn.se och kan köra copy and paste ? :anguished:
"Värnamo Nyheters sportreporter Christian Ahlin om IFK Värnamos säsong – och hur tungt det är för hela regionen att Värnamo inte stannar kvar i superettan.
Så kom den då till slut. Avgörandets stund. IFK Värnamo klarade sig inte kvar i superettan trots en höst som varit fantastisk. Att Värnamo inte får spela kvar i svensk elitfotboll är ett jätteslag. Inte bara för Värnamo som stad – utan för hela bygden. Efter förlust i den första kvalmatchen till superettan mot Syrianska orkade inte IFK Värnamo att resa sig i returmötet hemma på Finnvedsvallen.
IFK Värnamo skapade chanser som borde räckt till ett, två mål och kanske tre mål i den första halvleken. Men det var Syrianska som tog ledningen precis innan halvtidsvilan genom Sebastian Rajalasko på frispark. I det läget behövde Värnamo göra tre mål för att vinna kvalet. Ett försök gjordes i den andra halvleken och hemmalaget satsade offensivt. Paulo Marcelo kom exempelvis in redan efter pausen. Alexander Achinioti Jönsson kvitterade och Alexander Henningson gjorde 2–1 i slutet av matchen. Och spänningen var i det läget stor. Värnamo hade chanser att göra 3–1 men Mathias Ranegie kvitterade till 2–2 i matchslutet och sköt Syrianska till superettan.
Den här tunga kvalsöndagen i november kommer säkert att finnas kvar i mångas medvetanden under en lång tid framöver. En åtta år lång epok i superettan är över. Jag minns årets första träning som i går. Det var en blåsig och kall januaridag och Roar Hansen höll då i sin första träning med 2018 års IFK Värnamo. Nu har det nästan gått ett helt år. Om fem veckor är det jul. Jag trodde att spelare och ledare i IFK Värnamo äntligen skulle få andas ut efter den här andra kvalmatchen. Nu blev det inte så. Och det gör ont.
Lördagen den 30 juni 2018 var en solig och varm sommardag i Värnamo. Under eftermiddagen ställdes IFK Värnamo mot IK Brage i vårsäsongens sista match på Finnvedsvallen. Gästerna från Borlänge avgjorde på fem minuters övertid. Värnamos Freddy Winsth satt efter slutsignalen med händerna över ansiktet på hemmalagets avbytarbänk. Winsths besvikelse var talande. När det var dags för sommaruppehåll låg IFK Värnamo sist i superettan med fem poäng – och nästan allt pekade på en nedflyttning till division 1.
Men de sportsligt styrande i IFK Värnamo visade handlingskraft. Hela sju nya spelare plockades in under sommaren och efter det har IFK Värnamo svarat för en makalöst bra höst. Spelarna som kom in var mycket vassa och höjde laget ordentligt. Det är inte ofta det fungerar att plocka in flera nya spelare och bara trycka på en knapp, men Värnamo hittade fullständigt rätt och tog på 15 seriematcher efter sommaren hela 27 poäng. Ett tag som det ut som att Värnamo skulle klara sig utan kval. Seger i den sista omgången borta mot Frej hade räckt. Efter den första kvalmatchen i Södertälje hade jag en känsla att IFK Värnamo trots allt skulle fixa det här. Men det gick inte till slut.
Nu behöver det analyseras vad som gick snett i våras. Under den närmaste tiden får de ansvariga i IFK Värnamo vända på varje sten och göra en grundlig utvärdering av säsongen. Hösten är inte mycket att analysera. Värnamo kunde där inte gjort mer än vad som nu gjordes. Att ett kval kan sluta hur som helst är känt sedan gammalt.
Och framför allt: vad händer nu? Roar Hansen skrev inför säsongen på ett tvåårskontrakt. Sex spelare – Freddy Winsth, Daniel Ask, Jon Birkfeldt, Alexander Achinioti-Jönsson, Alexander Henningsson, och Predrag Randjelovic – har kontrakt över nästa säsong men efter söndagens degradering kommer de kontrakten att säkerligen förhandlas om. Där har IFK Värnamo egentligen en stomme men jag tror inte någon av de här spelarna har tänkt sig att spela i ettan nästa säsong. Möjligtvis att Freddy Winsth kör vidare.
Att de duktiga spelarna som kom in under hösten nu lämnar Värnamo tar jag för givet. Nu handlar det för IFK Värnamo om att satsa och bygga vidare på sina egna ungdomar. Låta Jonas Thern fortsätta sitt fina jobb och på sikt får Värnamo bygga upp ett lag som kan ta sig upp i superettan igen.
Hur nedflyttningen kommer att slå mot klubben i stort och inte minst ekonomiskt återstår att se.
För ungefär en och en halv månad sedan var Erik Niva, som är en av Sveriges absolut mest kända sportjournalister, i Värnamo. Jag fick då en pratstund med honom om bland annat IFK Värnamo. Jag har inte riktigt kunnat glömma hans svar på min fråga. Han satte ord på vad det verkligen handlar om och hur viktigt det hade varit att kunna spela kvar i en av landets två högsta serier i fotboll.
Jag frågade för Värnamo Nyheters räkning: "Hur viktigt är det för Värnamo, som är en förhållandevis liten stad, att kunna ha ett lag i andradivisionen i fotboll?"
Erik Niva svarade: "Jag tror det gör mycket för någon typ av sammanhållning, identitet och självförtroende. Det är få saker som så tydligt signalerar att "vi kan" som idrott, och fotboll är den största idrotten. Kan man hävda sig inom svensk elitfotboll så finns man och då räknas man. Det blir annars lätt en känsla av att livet pågår någon annanstans och att allt som räknas händer någon annanstans. Jag tror att idrotten, och framför allt fotbollen, kan vara en stark kraft för att motverka det."
Alla sagor slutar dock inte lyckligt. Sammanlagt har IFK Värnamo spelat 18 säsonger i näst högsta serien. Åtta år i superettan men även tio säsonger i andradivisionen längre tillbaka i tiden. Men IFK Värnamo kan inte se fram emot en nionde säsong på raken i landets näst högsta serie i fotboll. Och det smärtar mig. Som journalist ska man förhålla sig neutral men jag har gillat den här upplagan av IFK Värnamo. Men framför allt gör det ont för att jag vet hur mycket det betyder att kunna ha ett elitlag i fotboll."