Det är svårt att peka ut en enskild spelare eller lagdel som orsaken till att vi inte är med i toppen det här året. Man kan konstatera att det blev två rejäla svackor - en i våras och en nu under hösten. Svackorna blev avgörande, hur självklart det nu än kan tyckas.
Delvis berodde nog svackorna på Järdlers nya spelsystem, som sedan också gett utdelning. I början av säsongen var det smärtsamt att se hur bra det gick för Askebrands ÖIS. Nu har den smärtan försvunnit. Förmodligen hade vi inte gått upp med Askebrand vid rodret heller. Bättre då med Järdler som faktiskt vill vara i Öster.
Robin tycker jag långa perioder har varit ett glädjeämne. Visst ville jag också dunka huvudet i väggen när han tappade bollen, men han har också räddat flera matcher mer eller mindre på egen hand. Sett över hela säsongen är han antagligen en av seriens bästa målvakter. Ytterbackarna har blandat och gett, liksom mittfältet. Kanske är det som har saknats mest någon som ofta kan slå de öppnande passningarna. I anfallet har både Johannesson och Kapsevic haft sina målstim, men ingen av dem har varit riktigt bra hela säsongen och definitivt inte samtidigt.
Ska jag vara dämpat realistisk hoppas jag på en mindre skadebenägen Jao Pedro och ett nytt låneavtal med Calle Johansson. Siktar jag lite högre blir det en snabb målskytt med god bollbehandling och en mer spelskicklig ytterback. Björkén tillbaka kanske?