Tänkte ta en lugnare titt på det så här dagen efter. Öster spelar riktigt bra fotboll fram till 1-1. Man använder båda kanterna för att ta sig fram och man använder alla spelarna i spelet med bollen. Man gör 1-0 (misstänkt offside?) och har bud på ett par till. Varför blir då inte fler och varför blir det förlust igen?
Jo det handlar om riktiga målchanser, det handlar om att komma till avslut och det handlar framför allt om kvalité på avslut.
Öster tvingar egentligen inte Frejs målvakt till en enda kvalificerad räddning. Det närmaste vi kommer är reflexräddning på Marios nick vid en hörna men där är han redan rätt placerad. Vi har ett par avslut där skotten kommer rakt på honom men de flesta lägen som borde blivit kvalificerade avslut mynnar ut i ingenting. Admir springer offside 3-4 gånger, vi har över 5 passningar snett inåt bakåt till positioner där det inte finns en enda röd spelare, vi har hörnor som helt oförklarligt blir för långa, vi har inlägg typ Silverholts i 52:a minuten (direkt efter 1-1) där tre Österspelare rusar mot mållinjen och bollen seglar både över dem och bakom dem, vi har Helg som tar tre år på sig att få iväg ett skott som fastnar på första täck - det blir inga farliga avslut.
Samtidigt gör Frej både 1-1 och 2-1 där deras spelare inte kan göra mycket bättre avslut - de är ju kliniska. Vid 1-1 går både Drott, Pavic och Stefan bort sig uppe i banan, Silka tar inte hemjobbet men ändå är man till slut 5 mot 3 och det borde gå att lösa. Men en Frejspelare får bollen ett par meter utanför boxen, Silverholt ligger lite för lågt för mitt tycke, Silka är för lat och Frejspelaren drar opressad iväg ett skott som sitter till synes otagbart bakom Malmqvist. Jag säger till synes otagbart för vi får ingen reprisbild som visar varför Malmqvist som så många gånger tidigare inte ens slänger sig. Jag har aldrig stått i mål så jag kan inte uttala mig om varför det ser ut som det gör i det fallet.
Vid 2-1 så är man åter med i försvaret och det ska vara en enkel sak för Mario och Lundgren att lösa men Mario, som verkar lida av syrebrist i skallen efter att en minut tidigare gjort en maxlöpning över hela plan för att vara en av tre anfallare vid en omställning och sedan en löpning tillbaka, ställer sig på hälarna opch blir för passiv i presspelet. Frejspelaren drar ohotad iväg en boll förbi Lundgren som borrar sig in vid bortre stolpen till synes helt otagbart för Malmqvist. Jag säger till synes otagbart men vid en titt på reprisen så måste jag tyvärr säga att Malmqvist är helt felplacerad.
Utöver de två målen som är riktigt bra avslut så tvingar Frej Malmqvist till åtminstone 3 riktigt kvalificerade räddningar. Ärligt talat så leder inte Östers spel till något annat än fina passningar utanför boxen men väl där inne händer liksom ingenting. Till skillnad från Frej där mer än hälften av anfallen slutar med riktigt farliga lägen.
Tröst i nöden? Värnamos förra säsong, Efter en kalasstart med storsegrar mot usla Åtvid och Gefle med osannolik utdelning för gamle Cederqvist och unge Petrovic så har man 6 förluster på de åtta efterföljande matcherna (där varken Cederqvist eller Petrovic mäktar med något mål) innan det vänder. När det väl vänder gör Oskar Johansson, som inte gör mål på de första 10 omgångarna, 9 på de sista 20, Frithzell gör 7 (plus 3 under den dåliga sviten), Cederqvist 8 och Simon Nilsson gör 5 (också mållös de första 10).
Öster måste börja se till att komma till fler avslut, man måste börja ta bättre avslut och fler spelare måste börja göra mål. Man måste också se till att hitta tillbaka till det försvarsspel man hade ett par matcher i rad för 2-3 matcher sedan. Tyvärr så är inte Mario en man för detta försvarsspel (det stämmer inte med varken Lundgren eller Silverholt på samma sätt som det gör för Månz) och så måste Silka se till att inte ligga högst upp i presspelet - han är inte på plats i försvarspelet på egen halva längre vid omställningar eller när motståndarna spelat sig förbi pressen.