Nu vågar jag mig hit, när de nyktra nyanserna börjar komma in...
Min analys är följande: Vi har hamnat snett in i många matcher, och i kombination med ett tilltagande bristande självförtroende så rasar vi nu i matcherna på ett sätt som vi faktiskt även gjorde initialt med Askebrand. Vem minns inte cupmatchen mot SUFstar? Hur många sa då att Askebrand är självklar som tränare? Här är ju också de många röda korten (borde väl vara rekord?) och avstängningarna ett stort aber, det ser ju hela tiden till att vi inte kan få någon spelmässig kontinuitet utan tvingas hatta med laguppställningarna hela tiden. I ett sånt här läge är det verkligen inte optimalt.
När vi nu hamnat i den tredje raka förlusten så är det läge att börja rannsaka oss själva som grupp och inte fokusera på enskilda individer. Mina förslag till truppen:
1. Kan vi bli lite mer cyniska? Om en passning snett framåt är risky, kanske ta den säkra(re) vägen istället fram tills dess att vi har motståndaren i brygga? För som det är nu slår vi bort för många bollar när vi är på väg framåt och ger motståndarna det ultimata Askebrandläget genom vunnen boll högt i banan, snabb kontring och (ofta) mål.
2. Kan vi sluta att bli så jävla förbannade? Jag anser att många av våra röda kort är rent ovårdade, i många fall är de hårt dömda - ja - men jag tycker att frustrationen över matchresultaten/bilden lyser igenom för tydligt. Lägg band på er för helvete. Att bli avstängd i 2-3 matcher hjälper oss verkligen inte framåt. Låt oss på läktaren bli förbannade istället.
3. Tänk trygghet och tålamod. Vi är trygga med att vi har en spelmodell som fungerar, vi har sett den i t ex Falkenberg borta och i flera halvlekar. Tålamodet, att även om det går åt helvete och motståndaren får in ett mål så tappar vi inte fokus utan låter det ta den tid det tar. Tänk Roar och slutet av 2011 + 2012, vi kunde släppa in skitmål då också men vi arbetade oss alltid in i matcherna igen.
Mina förslag till den sportsliga ledningen:
1. Sommarvärvningar. Vi behöver få in fler tempo/löpstarka spelare som klarar av att spela presspel i 90 minuter + tillägg. Det behöver inte vara virtuoser, se bara på Värnamo förra året. De var inga speltekniska genier men de pressade sina motståndare konstant vilket lite är grejen med Järdlers defensiva tänk. Det känns som att många av våra spelare helt enkelt inte orkar med det. Sen kan vi eventuellt diskutera någon ny forward också.